Wanneer het lampje in de auto gaat branden dat je moet tanken, hoeveel kilometer kun je dan nog rijden en is dit voor iedere auto gelijk?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Auto's
111.6K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
ligt eraan of je gas gebruikt of niet

Het beste antwoord

Het zijn inderdaad 5 tot7 liter branstof,als je meter correct functionneert.Het aantal nog beschikbare kilometers die je nog kunt rijden hangt natuurlijk ook af van het verbruik van de motor.Maar het is aan te raden om bij het eerstkomende benzinestation te tanken,om evetuele ellende te voorkomen.

Groeten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

over het algemeen heb je dan nog minimaal 5 liter over, wat zou betekenen dat je gemiddeld nog 75 km kan rijden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Kleien variaties in volume, wel vlgs verbruik. Als je dit regelmatig doet dan krijg je condensatie van water in de benzinetank, wat ook een negatief effect heeft op je benzinetoevoer.Anecdote: De Kever van Volkswagen had een handig handgreepje aan de voetpedalen(!) dat je een halve slag naar links moest draaien bij bezinetekort. maar als je vergat dat dicht te draaien , had je de volgende keer pech. Dus een verwittigd ..
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je weet wat de inhoud van je tank is, en bij de eerst volgende tankbeurt je dagteller op 0 zet, weet je hoeveel je gemiddeld per km verbruikt (volgende tankbeurt aantal gereden km delen door het aantal liters wat je weer getankt hebt) en kun je uitrekenen hoever je nog kunt rijden op je reserve. Weet je niet hoeveel liter je reserve is, kijk dan eens op autoweek.nl of een dergelijke site. Zo kun je ongeveer bepalen hoever je nog kunt rijden. Want dit verschilt per auto enorm, mijn huidige auto rijdt gemiddeld 1 op 20 met een reserve van ongeveer 4 liter, goed voor 80 km dus. De vorige had een reserve van 3 liter en reed gemiddeld 1 op 15, maar 45 km dus. Succes!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
op basis van een gemiddelde reserve van 5 liter brandstof kun je afhankelijk van je brandstofsoort, het verbruik en de belasting van de motor (bijv. aanhanger, bergen) nog een aantal kilometers rijden.

Met een gemiddelde benzinemotor en normale belasting ca. 50 kilometer.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het verschilt per auto, maar hangt ook af van de ritjes die je vanaf dat moment maakt. Zijn het zuiniger ritjes of zijn het benzineverslindende ritjes? Ook je rijgedrag en het verkeer hebben invloed op het benzineverbruik.
Eigenlijk kun je het beste zo snel mogelijk gaan tanken wanneer het lampje gaat branden. Je verbruikt en geen centiliter meer benzine door en je voorkomt dat je de auto naar een benzinepomp moet duwen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ik heb altijd geleerd dat je dan rekening moet houden met zo'n 50 km...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Volgens mij kun je het antwoord vinden in de gebruiksaanwijzing van de auto.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ha, die Linda;

Er zijn teveel factoren om dit met stelligheid te kunnen beantwoorden. Er is in ieder geval geen vuistregel die voor elke auto geldt. Kijk in je instructieboekje hoeveel liter je tankinhoud zou moeten zijn. Ga eens tanken bij de eerste gelegenheid zodra het reservelampje brandt. Het verschil tussen de getankte liters en de opgave in het boekje zou je 'reserve' moeten zijn. Hoeveel kilometers je daarmee nog kan maken hangt natuurlijk weer van de auto en je rijstijl af.
Overigens is die opgave van de fabrikant ook niet altijd 100% nauwkeurig; mijn vorige auto zou een 58,5l-tank hebben, maar daar heb ik toch echt meer dan eens 62,5l mee getankt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ligt eraan of je gas gebruikt of niet
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Laat het niet zover komen, uiteraard kun je nog p/m 30 a 40 kilometer rijden, maar!
Het probleem is het volgende; Op de bodem van de tank blijven door de jaren heen reststoffen achter en als die opgezogen worden door de tank te leeg te rijden, dan is er de mogelijkheid dat deze de benzine of diesel doorvoer belemmeren en in het ergste geval dusdanig verstoppen dat verder rijden onmogelijk wordt, dus tijdig tanken denk aan restant van een kwart tank, dit kan veel ergernis verkomen, hopende je op het goede pad te hebben gebracht verblijf ik.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik kende vroeger iemand die net zo een auto had als ik. De mijne kon makkelijk nog 70 km rijden met brandend lampje, met die van hem moest hij haastig naar de pomp om niet stil te komen staan. daar zitten dus verschillen in.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik heb van mijn zoon geleerd, die automonteur is, dat je de tank ook af en toe bijna leeg moet rijden, juist om de tank schoon te maken. Er zit een automatische cleaner in, die werkzaam wordt als ie bijna leeg is. Dan worden de vuildeeltjes juist ‘weggewerkt’.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Het is voor iedere auto verschillend, maar het staat wel vermeld in het instructie boekje van je auto.