Zijn oldtimer (auto's) nou wel of niet belastingvrij?

Hallo,
Ik hoor verschillende verhalen over het feit dat oldtimers niet meer belastingvrij worden gemaakt, althans, dat die leeftijd opgerekt wordt.

'Geruchten' gaan (een tijdje terug) dat leeftijd van auto's werd opgerekt van 25 jaar naar 40 jaar (voordat ze belastingvrij Mogen zijn).

Daarom is mijn vraag: Worden nu auto's van 40 jaar en ouder alszijnde 'oldtimers' gerekend en daardoor belastingvrij? Of ... ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Auto's
1.5K

Antwoorden (2)

In 2014 veranderd er wel iets op gebied van belasting op oldtimers.

Wat is de overheid van plan met de vrijstelling van motorrijtuigenbelasting (mrb) voor oldtimers?
De overheid wil de vrijstelling van motorrijtuigenbelasting (mrb) voor oldtimers aanpassen. Vanaf 1 januari 2014 betaalt u geen motorrijtuigenbelasting voor oldtimers die 40 jaar of ouder zijn. Voor oldtimers van 26 tot 40 jaar die op benzine rijden, betaalt u een aangepast tarief. Voor oldtimers die op diesel of lpg rijden en jonger zijn dan 40 jaar, vervalt de vrijstelling.

Oldtimers ouder dan 40 jaar altijd vrijstelling
Vanaf 1 januari 2014 geldt een vrijstelling van mrb voor alle motorrijtuigen van 40 jaar en ouder. De vrijstelling geldt voor:

benzine-, diesel- en lpg-oldtimers;
motorfietsen;
bussen;
vrachtauto’s;
kampeerauto’s.
Oldtimers van 26 tot 40 jaar oud met benzinemotor
Voor oldtimers met benzinemotor geldt vanaf 1 januari 2014 een aangepast tarief voor de mrb. Dit geldt dus alleen voor voertuigen die vanaf 1 januari 1974 tot en met 1987 voor het eerst zijn toegelaten op de weg. Het gaat hier om:

personen- en bestelauto’s;
motorfietsen;
bussen;
vrachtauto’s.
Tarief mrb
Voor deze oldtimers met benzinemotor betaalt u het kwarttarief met een maximum van € 120 per jaar (€ 30 per kwartaal). Voorwaarde is dat u in de maanden december, januari en februari niet met de oldtimer rijdt. Wordt er toch gereden in die maanden, dan geldt een forse verzuimboete. Moet de auto in deze maanden een apk-keuring ondergaan, dan kunt u een tijdelijke ontheffing vragen. De regeling eindigt in 2028, als de auto’s die in 1987 zijn toegelaten 40 jaar oud zijn.

Oldtimers jonger dan 40 jaar op diesel of lpg
Voor deze auto’s betaalt u vanaf 1 januari 2014 het normale mrb-tarief.

Haalt u de ingebouwde lpg-installatie uit de auto en gaat de auto weer op benzine rijden? Dan kan de auto vallen onder de overgangsregeling voor motorrijtuigen met benzinemotor. Daarvoor moet de auto wel voldoen aan alle voorwaarden van de overgangsregeling.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Misschien een 'domme' vraag, maar stel je voor:
Je koopt in 2014 een auto met bouwjaar 1973, terwijl je de motor gaat vervangen (of al vervangen is) met een motor met een recenter bouwjaar. Wat is dan leidend voor de belastingdienst? Bouwjaar vd auto of bouwjaar vd motor (vd auto)?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
bouwjaar van het voertuig is altijd leidend in deze regeling.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt chevdaddy, klopt als een bus.
Er is nog helemaal niets zeker over wat de uiteindelijke regeling gaat worden.
Mede omdat Weekers de kamer heeft voorgelogen met verkeerde (winst-)cijfers.

(Er is al uitgerekend dat de staat hiermee geld gaat verliezen ipv binnenkrijgen, doordat mensen gaan schorsen en verkopen, voornamelijk naar het buitenland.
Ook controle hierop zal veel geld gaan kosten. Mensen met een LPG of Diesel auto worden zo zwaar gedupeerd.)

Toegevoegd na 2 minuten:
LPG moet zijn LPG-only.
Auto waarbij er geen benzine-systeem aanwezig is.