Ik wil al mijn autolampjes vervangen door LED lampjes, maar de koplamp H4 doet het niet en de knippers knipperen 2 keer zo snel hoe kan dit nu ?

In mijn auto (Honda) ben ik alle lampjes aan het vervangen voor dezelfde maar dan LED versie. Bijvoorbeeld: Stadslicht, Achteruitrijlichten, Knippers achter, voor en zij, Dashboard, Remlamp, kentekenplaat verlichting etc etc....

Nu merk ik iets heel vreemds, dat is dat bij de knippers (voor, zij en achter) ze nu 2x zo snel knipperen, dat vind ik erg vreemd maar vooral dat de koplampen ( H4 ) niets doen.

ik heb alles getest met een 12V DC adapter en de h4 lampen doen het wel maar eenmaal in de auto geven ze geen signaal...

Ik zal 2 foto's bijvoegen voor het inzicht en hoop dat iemand mij kan helpen.

Hier was overigens nog geen vraag over gesteld.

Hopend dat mensen mij kunnen helpen.

Picture for question
10 jaar geleden
in: Auto's
16.2K

Het beste antwoord

Ten eerste is het sterk af te raden om H4 lampen (dim en groot licht) te vervangen voor LED. LED heeft heel andere licht eigenschappen dan halogeen, dus heb je andere reflectoren nodig om een goed licht beeld te krijgen (vooral de sterkte is ver onder de maat), bij bijvoorbeeld Mercedes en Audi wordt dit gedaan. Zo'n lamp kost dan wel Ca €1600,-.

Het feit dat je richtingaanwijzers sneller knipperen heeft te maken met een veel hogere weerstand van de LED's. Dit kun je op twee manieren verhelpen: koop lampjes die voor CAN-bus geschikt is (dit staat dan aangegeven op de site waar je ze koopt.) of koop de weerstandjes die speciaal voor de verlichting gemaakt worden en soldeer deze over het lampje heen (dus aan het draadje voor en na het lampje). Er zitten vaak montage blokjes bij, maar dit kan op termijn problemen veroorzaken door corrosie.

Je kan er ook voor kiezen om de volledige licht unit te vervangen waar de LED's zijn ingebouwd, hier zitten de weerstanden meestal al in verwerkt. De units waar LED's zijn ingebouwd zijn meestal van mindere kwaliteit dan wat er origineel gemonteerd is, maar kan bijvoorbeeld achter voor een mooier en helderder resultaat zorgen

Ook als je alle lampjes vervangt door LED moet je opletten dat je remlichten en je richtingaanwijzers wel voldoende licht uitstralen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Op de prijs na vind ik dit een heel mooi antwoord. M.n. de parallelschakeling met de LED lampen. Dikke plus +
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@tegenxinning:
De prijs van de koplamp die ik noem is een richtprijs voor een koplamp die alleen LED verlichting heeft, en dus geen halogeen of xenon lamp gebruikt. Voor LED dimlicht en groot licht is een bepaalde constructie en reflector nodig om genoeg licht te krijgen uit de koplamp. Voor een Honda zoals hierboven gevraagd is dit niet van toepassing, ik doelde vooral op het feit dat er een hoop techniek nodig is om dim en groot licht te kunnen vervangen door LED. Deze koplampen zult je momenteel ook alleen maar op de duurdere auto's terug vinden. Als je voor een middenklasse auto een koplamp met LED besteld (hiermee bedoel ik de aftermarket koplampen) kan je met €150,- voor twee lampen al klaar zijn. Alleen heb je dan alsnog hetzelfde probleem als je ook je dim en groot licht wilt vervangen, deze blijf dan halogeen.
Je hebt dan wel de standaard ingebouwde LED stadslicht en/ of dagrijlicht, maar er zijn ook zeker nadelen aan verbonden:
- Het kan problemen met de APK keuring opleveren (niet allemaal hebben hoogte regeling, of soms is het licht beeld niet goed, of niet af te stellen) afstellen moet overigens altijd na het veranderen van de verlichting.
- vaak is de kwaliteit van deze lampen minder goed, wat tot vocht in de koplampen kan zorgen.
- over het algemeen vervalt de garantie bij het inbouwen van xenon
- het komt te vaak voor dat de pasvorm niet helemaal (of soms helemaal niet) juist is, waardoor soms de koplamp niet past (dan kan de lamp uiteraard gewoon teruggestuurd, maar is wel vervelend) of aangepast moet worden, en soms gewoon niet mooi in de auto past. Uiteraard heeft niet elke (imitatie) koplamp die je koopt deze problemen, maar let goed op wat je koopt en kijk niet alleen naar hoe het er uitziet.
Shiny220
10 jaar geleden
Beste Kesler, Heel erg bedankt voor je kraakheldere antwoorden. Ik denk dat het dan een duur grapje gaat worden... Het was een setje LED lampen vanuit China voor 3,72 dus ik dacht het simpelweg ook te proberen, maar dit gaat 'm duidelijk niet worden... Met die zijknippers zijn er inderdaad Canbus exemplaren. Die schijnen voor een "oplossing" te kunnen zorgen. Welnu, ik ga eens kijken hoever ik kom. Zou graag Cool White verlichting willen in m'n auto, maar dat gaat waarschijnlijk alleen met een ander soort halogeen lamp of Xenonlamp?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kan blue vision lampen proberen. Hier zijn veel verschillende merken van, ik zou je ze van Philips aanbevelen.
dan betaal je alleen ongeveer tien keer zo veel
http://autoverlichting.net/philips-bluevision-ultra-h4-set
misschien dat je ze ergens goedkoper kan krijgen.
als je goedkope bluevision lampen koopt kan je ook weer last krijgen bij je apk (opnieuw, niet alle goedkope lampen zijn slecht, maar de kans op een slecht lampje is aanzienlijk groter.)
Shiny220
10 jaar geleden
Dank je wel voor de duidelijke uitleg.

Andere antwoorden (1)

De "boordcomputer" van jouw auto herkent de lampen niet.
Normaal gesproken voert de boordcomputer een zelftest uit en controleert hierbij de lampen. Als de totale weerstand van de richtingaanwijzers (bijv. links) te laag is, reageert de aanstuur-unit hetzelfde als wanneer een "normale" lamp stuk is, namelijk door sneller te knipperen. Dezelfde test doet jouw auto ook voor de koplampen. Als hier de weerstand te laag is (kapotte lamp) wordt deze niet meer aangestuurd.
Misschien kan de Honda dealer de instellingen wijzigen, anders zal je voorschakelweerstanden moeten monteren om alles werkend te krijgen.
Mijn advies: laat alles zoals het bedoeld is, dus origineel.......
jc54
10 jaar geleden
Shiny220
10 jaar geleden
Dus in feite kan het wel maar gaat dat een hele smak geld kosten ? Ik had daarstraks de H4 aanstaan in de auto (hij werkte niet) maar hij begon te roken en enorm te stinken...
Heb snel de lichtschakelaar uit gezet. De lamp binnen weer getest, doet het nog wel, maar stinkt enorm. Zou de H4 van 'iets' veel te veel krijgen aangestuurd ? Dat hij ging doorbranden ? Het snelle knipperen is inderdaad gelijk als wanneer 1 lampje (21w) kapot is. Moeten de L en R kant beiden 2x 21w + 5w krijgen ? En aangezien de Ledlampen zo weinig watts verbruiken ze daarom snel knipperen ? Ook heb ik het idee dat er minder licht is als met de 'gewone' lampen.... Het zou toch veel feller moeten zijn maar dit valt heel zwaar tegen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De wattage ligt heel anders bij LED verlichting
De wattage is de spanning delen door de weerstand
In bijvoorbeeld binnenverlichting in huis wordt een 1.5 watt LED gebruikt om een 25 watt gloeilamp te vervangen De voltage blijft 12 volt alleen de weerstand neemt bij LED enorm toe, wat dus zorgt voor een veel lagere wattage met (naar zeggen van de sites waar de LED lampen verkocht worden) hetzelfde lichtopbrengst. Als je bijvoorbeeld je 5 watt stadslicht vervangt door 5 watt LED lampen kan je je groot licht bijna uit je auto halen (bij wijze van spreken) Alle LED's die voor de auto worden verkocht werken op 12 volt, dit veranderd niet met het vervangen van gloeilampen door LED. Dat je H4 niet werkt kan inderdaad komen omdat het electronisch systeem een kapot lampje ziet, waardoor deze wordt uitgeschakeld. Als dit het geval is en je je verlichting aanzet en daarna het contact aan, zal het lampje als het goed is heel even aanflitsen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hier maak je een pijnlijke fout @kester
je stelt: De wattage is de spanning delen door de weerstand
:
U / R= I dan praten we over stroomsterkte in Ampère
De wattage is U * I of I kwadraat * R
U = spanning I = stroom en R = weerstand
P (vermogen) = U * I in Watt