is dit waar? Als een bestuurder een bietje sloom rijdt wordt de auto langzamer. Als jij dan wa pittiger rijdt kan de auto iets sneller worden

Als de vorige eigenaar van een auto wat rustig rijd en jij als nieuwe eigenaar dan wat pittiger rijd kan de auto dan wat sneller gaan lopen? Iemand vertelde mij dit, omdat zijn auto sneller ging lopen bij de 70.000 km. Kan dit de reden zijn of heeft het ergens anders mee te maken?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Auto's
2K

Het beste antwoord

Als de chauffeur bijna altijd vroeg opschakelt, én ook in de hoogste versnelling nooit hoge toerentallen bereikt, dan kán de motor inderdaad lui worden. Tenminste volgens wat ik daarover vele jaren geleden gelezen heb.

Hoe komt dat dan?
Bij hoge toerentallen komt de zuiger gemiddeld een heel klein beetje hoger in de cilinder dan bij lage toerentallen. Als de zuiger namelijk bijna bovenin de cilinder is, wordt hij snel afgeremd voordat hij weer naar beneden gaat. Tijdens dat afremmen wordt de zuigerstang iets uitgerekt, en dat uitrekken gebeurt krachtiger dan bij lage toerentallen.
Als een motor altijd op hetzelfde toerental draait, dan ontstaat er volgens deze theorie een heel duidelijk randje bovenaan het slijtspoor dat in de cilinderwand ontstaat.
Het slijtspoor dat de zuiger en vooral de zuigerveren in de cilinderwand trekken, loopt in een motor die regelmatig op hoge toerentallen draait dus iets verder door naar de cilinderkop dan in een motor die een uitgesproken rustig leventje leidt. Net zoals iemand met lange armen met dezelfde sneeuwschuiver een langer stuk stoep schoon kan schuiven dan iemand met korte armen die naast hem bezig is.
Als dat randje ontstaan is hindert het wanneer de motor eens toch een keer harder moet draaien!
Het is daarom gunstig om niet altijd dezelfde toerentallen aan te houden bij het rijden met kruissnelheid. Dan ontstaat er niet zo’n duidelijk randje bovenaan het slijtende gedeelte van de cilinderwand.
En bij het optrekken is het aan te bevelen ook niet elke keer precies bij hetzelfde toerental over te schakelen.
Dus ja: er zit een kern van waarheid in wat de vraagsteller heeft gehoord.

Opmerking: bij het verbeteren van de fitness van een altijd sloom bereden auto kan het in het begin gebeuren dat er hier en daar in de oliekanalen van de motor aangekoekte smurrie los gaat komen. Als u een jarenlang uitgesproken lui bereden motor ineens aan een nieuwe enthousiaste gaspedaalvoet blootstelt, moet u de rekoefeningen voorzichtig beginnen (slechts kort naar een hoog toerental gaan) en geleidelijk aan opvoeren. Vanwege die loskomende smurrie en het voorzichtig afvlakken van het slijtrandje.
Als er ineens overal drab in de olie zit, zou er een oliekanaaltje ergens verstopt kunnen raken. En dat kan héél slecht uitpakken voor de motor! Als het geleidelijk gaat, dan komt die drab beetje bij beetje in het oliefilter te zitten, en dat kan geen kwaad.
Het is net als met ineens gaan fitnessen: je moet zoiets rustig opbouwen.
Bordensteker