Hoeveel weegt een liter LPG eigenlijk en hoeveel een liter benzine?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
49.7K

Het beste antwoord

De dichtheid (=gewicht) van propaan is 0,510 kg bij 15°C voor 1 kubieke dm of 1 liter gas.
Wanneer een propaanfles 10,5 kg propaangas kan bevatten, dan betekent dit 10,5 : 0,51 = 20,59 liter vloeibaar propaan (= 10295 liter gasvormig propaan).
De dichtheid (=gewicht) van butaan is 0,587 kg bij 15°C voor 1 kubieke dm of 1 liter van het product.
Wanneer een butaanfles 13 kg butaangas kan bevatten, dan betekent dit 13 : 0,587 = 22,15 liter.
LPG bestaat uit een mengsel van butaan en propaan.
De verhouding tussen dit mengsel kan verschillen (ook wel zomer en winter LPG genoemd)
In de berekening gaan wij uit van 60% propaan en 40% butaan (dit is de gemiddelde verhouding)

1 liter benzine weegt 720g, ...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

het Soortelijk gewicht van LPG is ongeveer 0,5. Dit is mede afhankelijk van het mengsel (propaan en butaan)
Het soortelijk gewicht van benzine is 0,72
Dus een liter LPG weegt ongeveer 500 gram en een liter benzine weegt ongeveer 720 gram.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lpg 0.54 kg per liter, zie bijzonderheden onderaan de eerste link.
Benzine 1L = 0.73722kg, zie tweede link.
In beide gevallen moet je wel rekening houden met de temperatuur en in het geval van benzine met de verschillende soorten benzine.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het soortelijke gewicht van LPG is afhankelijk van de druk waaronder die staat. Het is dus onzinnig deze vraag te stellen zonder de bijbehorende druk te vermelden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Voor benzine sluit ik me aan bij mijn collega's (omdat vloeistoffen moeilijker samen te persen zijn)...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waar staat de 'L' in LPG nog maar weer eens voor?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uhuh, heel goed, scherp opgemerkt. Het is 'L' omdat het onder hoge druk staat. Onder atmosferische druk wordt de 'L' gewoon 'G'. http://en.wikipedia.org/wiki/Liquefied_petroleum_gas
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De druk in een lpg tank is ca 7.5 bar .