Wat kan ik doen tegen een auto die op mijn parkeerplaats in een parkeergarage geparkeerd staat?

Ik heb een parkeerplaats gekocht in een parkeergarage die bij mijn appartementencomplex hoort. Deze parkeergarage is afgesloten middels een automatische schuifdeur die met een pasje open gaat. Er staat nu al een aantal dagen een auto op mijn parkeerplaats. Via iemand met een contact bij de politie, ben ik er achter gekomen dat deze persoon in Huizen woont, terwijl ik in A'dam woon (meer informatie mocht die persoon niet doorgeven). Ik vermoed dus dat deze persoon via een contact in ons appartement toegang heeft gekregen om zo z'n auto te stallen voor z'n vakantie en vanaf daar naar Schiphol is gegaan.
Ik baal hiervan, omdat ik nu óf mijn auto buiten moet parkeren, óf op een plek die mogelijk van een ander is, terwijl ik voor mijn plek betaald heb.

Wat zijn mijn reële opties nu? Heeft iemand hier ervaring mee? Ik ben niet op zoek naar oplossing in de trant van "wielen er onderuit halen" , "ramen inslaan" e.d., het liefst naar een oplossing die er toe leidt dat de auto weg gesleept wordt.

Bedankt!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Auto's
45.7K
ronron1212
10 jaar geleden
Zijn alle plekken gekochte plekken of zijn er ook overige plekken?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zet er een wielklem op. Laat hem wegslepen en tegen betaling van de kosten gaat de klem eraf.

Het beste antwoord

Op grond van het eigendomsrecht kan nog een en ander te bewerkstelligen zijn. In principe maakt degene die op andermans terrein parkeert namelijk inbreuk op het eigendomsrecht van die ander. Eigenrichting is verboden, maar dit betekent niet dat men alles dient te dulden. Dit betekent dat als de politie niet meewerkt er een takeldienst ingehuurd dient te worden indien het voertuig echt van het terrein af moet. De kosten hiervan kan de VvE proberen te verhalen op de eigenaar/bestuurder. Hierbij zijn de volgende punten van belang:

Ten eerste: de aansprakelijkheid van de foutparkeerder wordt juridisch gezien gebaseerd op de onrechtmatige daad. Hiervoor is naast de inbreuk op een recht (hier het eigendomsrecht) vereist dat sprake is van schuld. Men kan betwisten of iemand wel schuld heeft als hij een terrein oprijdt waarvan hij niet wist en ook niet hoefde te weten dat het privé-terrein betreft. Daarom is het van belang om met borden aan te geven dat het privé-eigendom betreft. Denk hierbij o.a. het welbekende blauwe bordje: “verboden toegang voor onbevoegden, Art. 461 wetb. v. Strafrecht”. Had de onbevoegde parkeerder er geen weet van en hoefde hij ook niet te weten dat hij een inbreuk maakte op het eigendomsrecht, dan kunnen de kosten niet op hem worden verhaald. Bovendien kan andersom sprake zijn van aansprakelijkheid van de VvE voor eventuele schade door het wegslepen.

Ten tweede: Om de schade (de takelkosten) te verhalen is het noodzakelijk dat de VvE weet wie de overtreder is. Helaas zal het in de praktijk moeilijk blijken deze persoon te achterhalen. Het is niet zomaar mogelijk de weggesleepte auto achter te houden totdat de kosten zijn betaald.

Ten derde is het van belang vast te leggen dat het de VvE is die optreedt in dergelijke gevallen. Immers, de VvE is belast met het beheer van de gemeenschappelijke voorzieningen. Optreden tegen foutparkeerders valt onder deze taakomschrijving voor zover het de gemeenschappelijke ruimtes betreft. Niettemin is het raadzaam om in het huishoudelijk reglement op te nemen dat het (laten) wegslepen kan geschieden namens de VvE en dat de kosten worden verhaald op de foutparkeerder.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

je zou hem weg kunnen laten slepen , en bij dat bedrijf laten stallen . je hebt tenslotte niet voor niets die parkeerplaats gekocht
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat veel mensen niet weten is dat politie ook op en in parkeertereinen en garages mag bekeuren.
Ik zou eerst hun bellen en de situatie uitleggen.

Zelf zou ik NOOIT wie dan ook opdracht geven tot verwijderen. Dit kan u een hoop ellende geven.

Tipje als niemand snel iets kan doen: blokker zijn weg rij mogelijkheid met iets wat hij niet weg kan halen. Zet uw telefoonnummer erop.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb zelf een carport en daar stond ook wel eens een auto van iemand anders. De politie doet in zulke gevallen niets. Alleen als jij er niet uit kan. Je kunt zoals hierboven is beschreven de auto wel laten wegslepen, maar dan moet jij die kosten eerst zelf betalen en later verhalen op de eigenaar. En daar zit nu het vervelende addertje. Kortom slecht geregeld bij de wet.