Moeten nieuwe velgen+banden uitgelijnd en gebalanceerd worden?

Ik sta op het punt een tweedehands set velgen met daarbij banden (welke er al om liggen). Is het verstandig deze nieuwe velgen+banden door een garage eronder te laten leggen of hoeven deze niet uitgelijnd en gebalanceerd te worden waardoor ik het makkelijk thuis kan doen met een krik?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Auto's
9.6K
ronron1212
10 jaar geleden
Balanceren moet zeker wel

Antwoorden (2)

Als je er andere velgen en banden onderzet is het verstandig om ze opnieuw te laten balanceren, je weet namelijk nooit wat er met de banden en velgen is gebeurd.

Uitlijnen is niet nodig, de wielen maken niet uit op de uitlijning van de auto.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor de min, maar nu de motivatie, ik mis die.
Die tweedehands wielen plus banden hebben vermoedelijk al gereden onder een vergelijkbare auto. In dat geval mag je verwachten dat de balans aardig in orde zal zijn. Indien je er verstand van hebt kun je het tijdens het rijden ermee zelf wel merken als de balans uiteindelijk toch niet goed lijkt te zijn.
Trillen dat in de hele wagen te voelen is kan wijzen op onbalans in een of beide achterwielen.
Trillen dat vooral duidelijk in het stuur te voelen is kan wijzen op onbalans in een of beide voorwielen.
En anders is er misschien een kennis die dat kan beoordelen.

Anderzijds is op zich niet veel werk om vóórdat je deze velgen en banden onder je wagen zet ze een voor een even op een balanceermachine te laten zetten bij een bandenbedrijf of garage. Wat mogelijk wel een heel gedoe geeft, is het feit dat je vier (of vijf) wielen met banden naar die plaats toe moet vervoeren; het balanceren zelf duurt niet lang.
Bij een eventuele standaardprijs bij een bandenbedrijf voor alleen balanceren (zonder dat je nieuwe banden koopt of een band laat repareren) is wellicht rekening gehouden met het van de wagen (waar ze normaal gesproken onder zitten) demonteren en weer monteren. Dan betaal je dus iets wat in dit geval niet nodig is.
Misschien kun je bij een garage terecht tegen zuiver het uurtarief voor alleen het balanceren.

Het vaak vieze werkje van het vervoer van de wielenset vervalt in feite als je ze éérst op goed geluk onder je auto zet en daarna afhankelijk van eventueel trillen een keer naar een bandenbedrijf of garage rijdt.

Uitlijnen gaat over de stand van de voorwielen ten opzichte van elkaar en ten opzichte van de wagen en daar verandert niets aan als je andere wielen en banden van dezelfde maat monteert. Indien je een duidelijk bredere en lagere band neemt, kom je op terrein waar ik geen verstand van heb!

Toegevoegd na 3 uur:
Ik schreef in de laatste alinea dat uitlijnen iets is dat gaat over de stand van de voorwielen. Maar ook de achterwielen kunnen in een onjuiste stand komen te staan (bijvoorbeeld door een zijdelingse tik bij in de sneeuw wegschuiven tegen een stoeprand). Dus wanneer uitlijnen aan de orde is kan het ook voor de achterwielen nodig zijn; bedankt voor uw reactie, theodbn.
Bordensteker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Uitlijnen dient ook te gebeuren met e achterwielen. Het is ten alletijde aan te raden om ze uit te balanceren, je weet niet wat er met de velgen en banden is gebeurd, een paart stoeprandjes en de balans is weg.