Kunnen er andere maat banden op dezelfde velg?

Momenteel liggen er onder mijn auto 15 inch stalen velgen met de maat 185/65/15 88T. Nu wil ik hier graag lichtmetalen velgen onder laten zetten. Graag zou ik hierbij mijn huidige banden behouden. De velgen welke ik nu op het oog heb worden gekocht met, indien gewenst, banden erbij met maat 195/60/15 88H.

T = Vmax 190 km/h
H = Vmax 210 km/h

Mijn auto heeft slechts een topsnelheid van 155 km/h. Maakt dit nog uit?

Toegevoegd na 55 seconden:
De velgen die ik op het oog heb zijn uiteraard ook 15 inch.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Auto's
1.4K

Antwoorden (2)

Het is zelfs aan te raden om idd je huidige banden om je nieuw te kopen velgen te leggen. Deze maat hoort bij je auto, gecombineerd met de 15" velgen. Met andere hoogte maat krijg je een afwijking in de omtrek van de band, en zal je km teller afwijken. En in sommige gevallen storing geven in de ABS en/of bandenspanningsysteem. De snelheid maakt niet uit, als de codering maar voor hoger dan 155 kmpu uitkomt. ( T en H zijn dus ruim voldoende)

Let verder bij aanschaf op de juiste et waarde en de breedte van de velg!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het gaat bij de breedte vooral om de j-maat. Die moet ook hetzelfde zijn 5,5j of 5 j. Kijk wat de voorschriften zijn voor de auto.