Kan ik de wegenwacht bellen voor een storingslampje wat brand, terwijl de wagen wel gewoon rijd?

Volgens het instructieboekje is het een waarschuwingslampje voor uitlaatgas of iets dergelijks. De wagen start en rijdt nog wel. Vandaag moet ik weg en er is geen garage open en ik vraag me sterk af of ik nog wel een eind kan gaan rijden met mijn auto.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Auto's
4.6K

Antwoorden (2)

Ja de wegenwacht komt als er een storing is aan uw auto en u lid bent.

Het lijkt mij niet verstandig om met een auto waarvan een storingslampje brandt te gaan rijden, de meeste automerken hebben in het weekend een storingsdienst die u kunt bereiken, deze weten welke garage in de buurt open is en zo nodig sturen ze een monteur voorbij.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee. Enkele elementen uit de voorwaarden voor de Wegenwachtservice:

"10 Hoe helpen wij u?
Onze pechhulp begint altijd met sleutelhulp. Dit is het ter plekke verrichten van een (nood)reparatie om uw auto weer aan het rijden te krijgen of ervoor zorgen dat rijden weer verantwoord is."

20 Wat zijn situaties waarin wij u niet helpen?
Wij helpen u niet als u:
(...)
• de pech had kunnen voorzien voordat u vertrok
(...)

"Pech in Nederland
Een mechanisch defect waardoor u niet meer verder kunt rijden of waardoor verder rijden niet veilig is. Dit mankement is plotseling ontstaan binnen uw gekozen dekkingsgebied en u kon niet voorzien dat dit zou gebeuren. Als u niet meer kunt rijden door een ongeval, diefstal, een van buiten komend onheil of brand, valt dit niet onder ons begrip van pech."

Je staat met de auto nu gewoon thuis, er is geen sprake van een noodsituatie. Het opsporen en verhelpen van de oorzaak dat dit lampje gaat branden is geen pechhulp maar werk dat door een autoreparatiebedrijf moet worden gedaan. De Wegenwacht is niet te vergelijken met een dokterspost waarvan je in het weekend gebruik kunt maken als de gewone dokter (hier de garage) 'dicht is'.
Computoon
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En als je woonplaatsservice hebt en dringend weg moet, bijv naar een zieke ouder?
Computoon
10 jaar geleden
Voor de woonplaatsservice gelden dezelfde voorwaarden als voor de 'gewone' service, met dat verschil dat je ook in je woonplaats geholpen wordt als een pechsituatie zich voordoet (en zonder die service dus niet.). En ook dan geldt: "Onze medewerkers zijn getraind in het beoordelen en oplossen van pechsituaties. Het is daarom belangrijk dat u hun instructies en adviezen opvolgt. Zij beoordelen of er recht op hulp is." In noodgevallen zou men een beroep kunnen doen op een taxibedrijf, of iemand uit de familie-, buren- en kennissenkring om te rijden. Of het openbaar vervoer.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dikke kans dat ze je gewoon doorverwijzen naar een garage, ze doen alleen noodreparaties en dan moet je nog naar de garage.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Op zaterdag zijn er zeker nog garages open, kwestie van even Googelen. + voor het antwoord!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar er is hier toch geen sprake van het kunnen voorzien van de 'pechsituatie' voor vertrek? VS is nog niet vertrokken. Als hij/zij dat nu zou doen, kan er inderdaad onderweg geen beroep worden gedaan op de wegenwacht. De auto rijdt nog, maar VS vraagt zich af of rijden wel verantwoord is. Mij lijkt dat je in elk geval altijd kunt bellen, toch? Als de - telefonische - beoordeling van de situatie dan is dat VS prima naar de dichtstbijzijnde garage kan rijden, houdt de hulp van de Wegenwacht daar op. Als de inschatting is dat dit niet verantwoord zou zijn, komen ze - mits je woonplaatsservice hebt - voor een noodreparatie of transporteren ze je auto naar de dichtstbijzijnde - open - garage. Tenminste, dat idee krijg ik als ik de voorwaarden lees. Dat er geen garages open zijn is natuurlijk geen reden om de Wegenwacht te bellen als soort vervanging van de garage (zelfs als echt alles dicht zit, kun je wachten tot er weer één open is en in de tussentijd bus/taxi/gehuurde auto nemen), maar als het niet verantwoord zou zijn om daar heen te rijden, dan toch wel? Volgens mij moet in het instructieboekje ook staan of je nog kunt rijden of niet. Staat er dat je bij de dichtstbijzijnde garage of benzinepomp moet zijn, dan kun je dus nog een stukje rijden. Staat er dat je direct de auto aan de kant moet zetten, moet je dat dus niet doen.