hoe werkt een brandstofmeter in een auto?

Ik bedoel dan niet hoe de naald van de meter beweegt, maar hoe er wordt gemeten hoeveel er nog in de tank zit.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Auto's
6.2K

Het beste antwoord

De detectie-eenheid, die meet hoeveel brandstof er nog in de tank zit, maakt meestal gebruik van een vlotter, verbonden met een potentiometer. Als de tank leegraakt, daalt de vlotter langs een weerstand, waardoor de weerstand wordt verhoogd.

De indicatoreenheid op het dashboard geeft aan de hand van de spanning vervolgens een waarde aan. Wanneer de tank vol is en er maximale spanning is, wijst de naald naar F(ull), wat duidt op een volle tank. Wanneer de tank leeg is en de minste spanning wordt waargenomen, wijst de naald naar E(mpty) wat duidt op een lege tank.
AlphaLimaSierra
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De vlotter zit meestal vanuit de bagageruimte in de brandstoftank.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En om te voorkomen dat het wijzertje steeds heen en weer vliegt bij hobbels in de weg en hellinkjes werd dat in ieder geval voeger via een bimetaal vertaald in een rustig beeld. Dat zal tegenwoordig wellicht digitaal gaan.