Hoe lang duurt het ongeveer om een accu op te laden met een acculader?

De indicator van de lader staat vanaf het begin op 50%.
Nu een half uur later staat ie daar nog steeds op. Het kan ook zijn dat dit de maximum capaciteit nog is van mijn accu en dat ie niet verder meer gaat. Maar misschien duurt het wel een paar uur voordat de accu vol is en is dat normaal. Dus vandaar mijn vraag. Niet dat ik geen geduld heb.

Toegevoegd na 6 minuten:
Het betreft een 12 volt auto accu en een KBM acculader

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
140.4K

Het beste antwoord

De laadtijd van een batterij is sterk afhankelijk van de verhouding batterij en lader. Ook het type batterij en het stroomverbruik van de eventueel aangesloten verbruikers bepalen hoe lang het duurt voordat een lege batterij weer geheel geladen is. Een vuistregel is dat men de batterijcapaciteit deelt door het maximaal laadvermogen en hierbij vier uur optelt. Deze vier uur is het zogenaamde naladen waarbij de batterij bepaalt hoeveel stroom er nog opgenomen moet worden om weer terug te gaan naar 100% ladingsgraad. Uiteraard is bij deze vuistregel niet het stroomverbruik van de overige aangesloten apparatuur meegenomen. Indien er aangesloten belastingen zijn, zoals bijvoorbeeld de koelkast en de verlichting, moet het stroomverbruik hiervan van het beschikbare laadvermogen worden afgetrokken.

voorbeeld:
Een lege batterij van 200 Ah, een batterijlader van 50 Ampère en een stroomverbruik van 10 Ampère. De laadtijd is dan ongeveer 200/(50-10) = 5 uur + 4 uur naladen, is in totaal 9 uur. Indien de batterijen maar voor 50% ontladen zijn bedraagt de laadtijd 100/(50-10) = 2.5 + 4 uur, is in totaal 6.5uur. Bij gel en AGM accu's is de nalaadtijd korter, ongeveer 2 uur. Dit type batterij is dus sneller vol in vergelijking met conventionele accu's.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is wel duidelijk dat er geen standaard antwoord mogelijk is. Bedankt voor de moeite.

Andere antwoorden (4)

Daqar is NIETS van te zeggen als je niet aangeeft wat voor een apparaat, welk accu type en welke lader je gebruikt. Er zijn snelladers voor boormachines die 10 mins nodig hebben, en laders voor heftrucks die 24 uur nodig hebben
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In mijn ervaring staat dat altijd in de gebruiksaanwijzing, en meestal ook achterop het apparaat zelf (of op een ander verdekt plekje). Soms gestickerd, meestal in relief op het plastic - en dus niet erg in het oog springend. Have a look.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan ook zijn dat je accu stuk is en dan staat de meter over een week nog net zo,als je geen snel lader gebruikt kun je hem gewoon overnacht laten staan,er zal toch wel een beveiliging opzitten tegen overladen,en als hij na die nacht nog niet is opgelopen kun je hem weggooien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De tijd die nodig is om een accu op te laden met een acculader hangt af van verschillende factoren, zoals de capaciteit van de accu, het type lader en de laadstatus van de accu. Over het algemeen duurt het enkele uren om een accu volledig op te laden. Voor informatie over het verzekeren van eventuele schade aan uw auto, kun je terecht bij Zeker.com.