Koppeling van Suzuki Alto kapot gegaan na eerste uur van aanschaf, lag dit aan mij?

Ik heb net een Suzuki Alto van 1999 aangeschaft. Gekocht van een garage. Hij is vandaag nieuw APK gekeurd. Toen ik de auto naar huis reed zat ik te wachten voor de stoplichten. Dit is de eerste keer dat ik in een benzine rij.

Nadat ik een beetje gas gaf en de koppeling langzaam optrok is hij kapot gegaan en stond ik langs de weg. De koppeling is helemaal stuk. Ik ben net thuis.

Lag dit aan mij of ligt het aan de koppeling van de auto? Ik bel de garage steeds maar ze nemen niet op. Moet ik terug gaan met de auto en moeten hun hem maken? Ik had er geen garantie op.

Al zou ik de koppeling te snel hebben opgetrokken met gas, het lijkt mij niet dat de koppeling dan meteen stuk moet gaan.

Ik weet niet wat ik moet doen, dit gaat me erg veel kosten als ik hem op eigen kosten laat maken. De auto zelf was niet eens zo duur.

Heeft er iemand tips en ervaringen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Auto's
2.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
interessante vraag maar wil graag weten of je nog 'druk' op je koppelingspedaal voelt of dat hij zonder noemenswaardige tegendruk omhoog komt. Dit om te kunnen beoordelen wat er defect is in de koppeling.en om tot een gericht antwoord te komen.

Het beste antwoord

De koppeling was ongetwijfeld al slecht voordat je de auto kocht.
Het feit dat de auto een keer afslaat kan wel een deel uitmaken van de kapotte koppeling maar is onmogelijk de oorzaak.

Het feit dat de garage de telefoon niet oppakt lijkt erop te wijzen dat ze hiervan op de hoogte waren. Al is dit natuurlijk geen bewijs. Ondanks het feit dat je de auto kocht zonder garantie is de leverancier verplicht je een goed product te verkopen en jou op de hoogte te stellen van enige gebreken (mededelingsplicht). Je zou dus gewoon aanspraak maken op een reparatie of je geld terug kunnen eisen.
Wanneer je de auto bij een BOVAG garage hebt gekocht wil een mogelijke rechtsbijstandverzekering je wel helpen. Anders geven ze alleen advies.

Je moet eerst de garage aanschrijven dat ze op de hoogte moesten zijn van dit gebrek en dat je ze de gelegenheid wil geven om met een oplossing te komen. De garage mag zelf beslissen of ze de auto maken of de koop ongedaan verklaren.
In de praktijk is dit helaas een heel getouwtrek juridisch gezien sta je in ieder geval in je gelijk.

Toegevoegd na 16 uur:
Zoals de onderstaande reactie terecht opmerkt is er ook sprake van een onderzoeksplicht d.w.z. dat je bewust hebt gevraagd naar enige gebreken.
Een rechter bepaald meestal of dit voorval onder de onderzoeksplicht valt of de mededelingsplicht. Omdat hier sprake is van een essentieel onderdeel (zonder koppeling kun je immers niet rijden). Zou dit in mijn ogen vallen onder de mededelingsplicht.
Maar zoals hierboven vermeld kan alleen de rechter dat beoordelen. Maar gezien het feit dat het een Suzuki Alto uit 1999 betreft zou ik er zeker geen zaak van maken.

Feit is echter dat je in je gelijk staat en probeer de garagehouder hier ook op te wijzen mocht het tot een discussie komen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Juist. Wel helaas een lastige zaak, want er geldt ook nog een vrij zware onderzoeksplicht.
De auto moet ook zonder garantie inderdaad langer dan een uur mee gaan. Echter, jij hebt een onderzoeksplicht (je kan bijvoorbeeld niet zo snel gelijk krijgen als de elektrische ramen het niet blijken te doen, dat had je zelf moeten uitproberen tijdens de proefrit).

Andere antwoorden (1)

De koppeling was gewoon slecht.
Dat je geen garantie kreeg volgens overeenkomst is niet best.
Als je de koppeling niet zelf kunt repareren dan is het een extra dure aangelegenheid.
Ik zou altijd toch proberen of de garagehouder het toch wil herstellen aangezien je er wel heel snel mee zit.
Aansprakelijkheid weet ik niet of je die nog kan maken.