waarom stopt de ventilatie en hoor ik een bokkend geluid + warme motor?

Ik heb een probleem waarvan ik denk dat dit samenhangt met het volgende:

Laatst sloeg er flinke rook onder de motorkap weg. Het leek bij de koelventilator vandaan te komen (dubbele). Het stonk naar electrobrand. Die geur was bijna een week merkbaar.

Auto direct naar garage gereden want de motor werd redelijk warm (geen koeling, alleen nog rijwind). Man zei dat er een nieuwe ventilator in moest en dit is gebeurd.

Nu is het zo dat wanneer ik de 'blazers' in de auto aanzet (evt incl airco) deze na een minuut of 10 stopt en ik een tikkend/bokkend geluid hoor. Er is dan nauwelijks meer luchtstroom. Hoe kan dat zomaar stoppen?

Punt 2: Wanneer ik de airco heb ingeschakeld en ik stop enkele minuten met rijden (lange rij voor verkeerslicht, mc drive etc) zie ik de temperatuurmeter van de motor hoog oplopen tot bijna in het rode deel. Wanneer ik de airco niet aan heb gebeurt dit niet of pas na 10-15 minuten. Hoe kan dat?

Heeft iemand suggesties, want op een garage kan ik niet meer vertrouwen....

Toegevoegd na 49 minuten:
Tevens maakt de motor een hoog geluid vanaf het moment dat de airco wordt ingeschakeld.
Dat geluid lijkt op wat je hoort als de waterpomp kapot is.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Auto's
1.1K

Het beste antwoord

Ik denk dat je termosthaat stuk is en dat er daarom niet voldoende circulatie van het koelwater. Tijdens het rijden wordt dan de motor nog wat afgekoeld en bij het stoppen zorgt de warmte van de motor dat het koelwater te warm wordt. Het kan ook zijn dat je radiator verstopt zit zodat er ook onvoldoende wordt afgekoeld. Als je motor te warm wordt dan kan je ook de verwarming op zijn hoogste stand te zetten te samen met de ventilator. Ook kan het zijn dat de electrische ventilator van de radiator nog altijd niet of onvoldoende werkt. Als de temperatuurmeter niet of slecht werkt dan zal de ventilator niet aangestuurd worden. Controleer ook eens dat de zekering van de ventilator nog in orde is.
Denk er altijd aan dat wanneer de temperatuur te hoog wordt dit altijd nefaste gevolgen heeft voor de motor. Zo heeft het mijn moeder 3000 euro gekost omdat er een zekering van 0,5€ stuk was iets dat geen ene van de drie garagisten gevonden heeft die zij bezocht had.
Robby BB
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Voor alle duidelijkheid: die airco koelt het interieur en niet de motor, integendeel het is een extra belasting.
Van de ventilator die men vervangen heeft zitten waarschijnlijk de vinnen los op de as van de motor. Daardoor haalt die te weinig toeren en kan dus niet voldoende koelen maar ook daardoor het gerammel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Eens controleren of die 2 fans draaien als de motor op temperatuur is en u "natuurlijk" stil staat met de auto.
Bent u al terug naar die garage geweest want dat het is niet normaal dat best veel geld zal betaald hebben voor iets wat niet ok is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat hoog geluid dat u hoort als u de airco ingeschakeld komt van uw V-riem die sleept. Dringend laten aanspannen want anders kan u die ook nog eens vervangen.