Wat is er mis met een auto als die niet meer rond de 90 graden komt?

Eerder wel altijd maar nu niet meer, nu wordt die niet warmer dan zo rond de 30 graden.
Terwijl ik de laatse tijd veel rij (incusief snelweg).

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
43.3K

Het beste antwoord

Check eerst of er voldoende koelvloeistof in het reservoir zit. Bij te weinig geeft de kachel minder warmte door de lucht in de leiding.

Ook kan je even controleren of je thermostaat wel of niet goed is: leg de thermostaat in heet/kokend water. Als het goed is moet 'ie dan opengaan/uitzetten. Vervangen kost ca €10
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dan is zeer waarschijnlijk de thermostaat defect.
Dat is een temperatuur-bediende klep die de toevoer naar de radiator regelt. Is de motor koud dan blijft de klep dicht, zodat het water niet via de radiator afgekoeld wordt en de motor snel op temperatuur komt. Is de motor (te) warm dan gaat de klep open zodat de radiator wel extra kan koelen. Bij dit koude weer heb je de radiator niet zo hard nodig, bij jouw auto blijft de klep waarschijnlijk open staan, zodat er te veel gekoeld wordt.
Het is een kleine ingreep om deze te laten vervangen.
Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ie niet warmer wordt dan 30 graden, en toch een redelijke snelheid op de snelweg hanteren: dat is onmogelijk.
Je temperatuurmetertje of -sensor moet dan dus defect zijn, of iets dergelijks. Ik zou er wel z.s.m. mee naar de garage gaan, want je moet je temperatuur goed in de gaten kunnen houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De temperatuur opnemer (of sensor) van het koelwater
(radiator) is defect.

Toegevoegd na 9 minuten:
De kosten voor reperatie zijn per automerk verschillend,
bij mijn auto was het € 77,88
Merk seat ibiza.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan de thermostaat zijn maar het kan ook zijn dat de radiator van de verwarming verstopt zit !