Verbruik je meer brandstof bij een auto als je je ramen opent?

Ik hoorvan geruchten dat wanneer je je raam opent van je auto je meer brandstof gebruikt. Zoja? Uitleg a.u.b.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
5.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sowieso wordt een voertuig minder aerodynamisch als je het raam open zet.
Ipv van dat de lucht langs het raam glijd rolt het naar binnen toe.
Het raam laat lucht binnen en dat is weerstand.
De lucht die naar binnen komt kan er aan de achter kant niet uit waardoor je het min of meer kan vergelijken met een paracute.
Je zult er niet langzamer door rijden maar het kost wel meer vermogen dat gelijk staat aan meer verbruik.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pak een plasticzak, open hem, hou hem bij de twee handvatten vast en zwaai ermee door de lucht. Dat is weerstand. Bij een Auto werkt het net zo.

Het beste antwoord

ja.
door het openen van de ramen word de weerstand groter ,de stroomlijn word zeg maar onderbroken.
wat ik bedoel is;
neem 2 exact dezelfde auto's en voorzie 1 auto van een vlag.
de auto met de vlag zal meer verbruiken .
hoe groter de weerstand des te meer word het brandstofverbruik.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt!

Andere antwoorden (1)

Ja, als de ramen dicht zijn, gaat de lucht er langs, en ondervindt de auto dus nauwelijks luchtweerstand. Als de ramen open zijn, gaat er een deel van de wind (of lucht) de auto in. De wind heeft een bepaalde snelheid, die moet worden afgeremd. Het komt tegen de achterkant van de auto aan. De wind duwt de auto dus eigenlijk een heel klein stukje 'achteruit', waardoor je meer gas moet blijven geven om de juiste snelheid te behouden. Een hoger benzineverbruik dus.