Wat te doen met mijn distributieketting?

Ik rijd een Opel vectra gts 2.2 liter uit 2003 met een kilometerstand van 121.500. Nu hoor ik wel eens verhalen over dit type auto dat hij problemen kan geven met de distributieketting. Normaal gesproken gaat een ketting makkelijk 2,5 ton mee.
Maar wat is nu verstandig? Eens preventief laten kijken, vervangen van de ketting of kloppen de verhalen niet?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
4.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan hier eens kijken,daar zitten de kenners en wie weet kun je wel door één van de leden geholpen worden als je jezelf registreert want dat scheelt je een aardig bedrag. http://www.opel-forum.nl/viewtopic.php?f=6&t=175515&p=2302555&hilit=distributieketting+vervangen#p2302555

Het beste antwoord

Zonder afbreuk te willen doen aan de gegeven antwoorden, ben ik van mening dat er een meningsverschil bestaat tussen een distributieriem en een distributieketting.
Een distributieketting zal niet zo gauw breken maar kan wel uitrekken hetgeen op den duur met een rammelend geluid gepaard gaat. In tegenstelling tot de riem die gemiddeld 90.000 tot 120.000 km meegaat, gaat een ketting met gemak een paar/ enkele 'tonnen' mee! De distributieketting is dan ook in de motor geïntegreerd en wordt door het systeem gesmeerd. Na laten kijken kan geen enkel kwaad. Al is het maar om reden dat je met een veilig gevoel in je auto wil rijden. Het verhaal zou bij een distributieriem kunnen kloppen. Maar in jouw geval NIET!!! omdat je een distributieKETTING hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zojuist ook contact gehad met de garage en die beaamt jouw verhaal

Andere antwoorden (2)

Het probleem met distributie kettingen is dat die na lange tijd gaan uitrekken en er kans bestaat op breuk.
Door dat uitrekken zijn de kleppen niet meer perfect gesynchroniseerd met de krukas waardoor het vermogen afneemt en u dus meer gaat verbruiken.
Een vervanging is niet goedkoop maar bij breuk zal u wel anders praten.

Toegevoegd na 44 minuten:
Op bijgevoegde link kan u een prijszetting laten doen.
Ikzelf schat zo rond de € 600 a € 800 omdat gelijktijdig ook de spanrol en kettingwielen vervangen worden, soms zelfs de waterpomp.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Breuk van de ketting is Total los dat weet ik. Heb ook geen idee wat het vervangen van een ketting kost. Heeft u een indicatie het gaat om een 16 Klepper. Bij mijn Audi heb ik de riem moeten laten vervangen kosten 800 euro hoop dat dit goedkoper is ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@depauwroge: Een distributieriem rekt uit maar een distributieketting niet. Een distributieketting zal ook niet gauw breken maar door slijtage wel gaan 'rammelen'
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry maar uw uitleg klopt niet, u spreekt uzelf tegen.
Ze kan niet uitrekken maar gaat wel rammelen ! ! !
Hoe zou dan komen ?
Wel het zijn de draaipunten van ketting die slijtage gaan vertonen en daardoor kan de ketting langer worden en dus gaan rammelen.
Breken gebeurd inderdaad zelden maar het zal u maar overkomen en denk nooit dat gebeurt enkel bij anderen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
U heeft gelijk een ketting kan terdege wel rekken. Maar ik reageerde op je toevoeging m.b.t.de spanrol en waterpomp die normaliter bij een riem worden vervangen. Verder geef ik geen waardeoordeel. mag graag mijn kennis delen en waardeer uw antwoorden.
Als een distributie kettig gaat uitrekken door slijtage dan zijn er spanners die deze rek opvangen.
Met een ketting kan men veel meer km rijden dan met een rubberen. Hoeveel km kan je beter aan je garagist vragen omdat dit toch verschilt per merk. Maar bij die 120000 km kunnen er nog wel een groot deel bij. Bij het normale periodieke onderhoud van de wagen kijken ze dat ten gepaste tijd wel na
Wel even aan de garage vragen dat je wel degelijk een ketting hebt en geen rubberen. Bij een rubberen wordt het wel hoog tijd om deze te vervangen
Robby bb