Kun je een auto overstarten ook als de accu niet meer werkt?

Door vorstschade is accu beschadigd. Maar behoort een auto toch te kunnen starten als je hem door startkabels met een andere auto start?

11 jaar geleden
in: Auto's
10.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat hang er maar helemaal vanaf wat de beschadiging van de accu is.
Accu's die het tijdens een vorstperiode begeven zijn meestal of bijna leeg of in zeer slechte staat.
Als ze leeg zijn dan krijg je ze met startkabels weer aan de praat en is een km of 10 rijden vaak genoeg om de accu weer op te laden.

Het beste antwoord

Ja je kan hem door het overstarten gewoon starten. Wel laad de accu niet op. Dit kan grote problemen geven omdat je bijvoorbeeld de auto af laat slaan. Dan is de kans groot dat je hem niet goed kan starten. Erg lastig als je voor het stoplicht staat. Ook kan het zijn dat bepaalde functies niet reageren. Zoals de verlichting die zaak schijnt en de radio er draait veel op de accu meestal geen probleem omdat die in de tussen tijd opgeladen wordt maar dat is hier dus niet het geval
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Denk dat het wel gaat, echter de accu is net als een batterij, een opslag voor elektriciteit, in dit geval voor de stroomverbruikers. Wanneer de v-snaar ronddraait, zal de dynamo de stroomverbruikers van stroom voorzien, echter, wanneer er meer stroom wordt geproduceerd, moet de dynamo het ' overtollig' stroom wel kwijt kunnen. Dat doet het dan ook: naar de accu. Wanneer de accu niets opneemt, zal de dynamo de stroom als warmte kwijt raken. Zolang er geen nieuwe accu ingezet wordt, is er geen stroom om de startmotor te activeren, dus zal de motor niet aanslaan. Advies: zo snel mogelijk een nieuwe accu.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
erotisi
11 jaar geleden
Het is me nog niet helemaal duidelijk. Het begin en het einde van je antwoord lijken elkaar tegen te spreken.
Er zit in mijn auto een accu die vele (zware) vorstnachten heeft ondergaan. Zonder deze te hebben gebruikt heb ik hem na een tijdje willen overstarten. Maar ook na ruim een kwartier overstarten kreeg ik de auto niet aan de praat. Moet ik hieruit dan concluderen dat niet alleen mijn accu leeg en kapot is maar ook dat een overstart gewoon niet kan lukken met een kapotte accu, of is er iets meer aan de hand omdat je ook ondanks een kapotte accu een auto altijd aan de praat kunt krijgen door overstarten ook al is dat maar voor even in totale afhankelijkheid?
Dat hang er maar helemaal vanaf wat de beschadiging van de accu is.
Accu’s die het tijdens een vorstperiode begeven zijn meestal of bijna leeg of in zeer slechte staat.
Als ze leeg zijn dan krijg je ze met startkabels weer aan de praat en is een km of 10 rijden vaak genoeg om de accu weer op te laden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Levensgevaarlijk. Een volledig lege accu kan een interne kortsluiting hebben waardoor het accuzuur gaat koken en de accu exploderen.
probeer eens echte startkabels i.p.v. halfords kwaliteit.
deze zijn wel dik, maar vooral de isolatie, wat vrij zinloos is bij 12 Volt.
de dikte van de koperader in de kabel is wat telt.
gebruik minimaal 10 kwadraat mm, dan moet het gewoon lukken hoor.

succes, nussie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan hem aanduwen,en dan starten maar heb je iemand anders die wil duwen voor nodig(of je moet toevallig op heuvel staan) ook met startkabels hulp van iemand anders met auto nodig tenzy hy voor je huis staat,kan je hem met acculader opstartenAls hy eenmaal rydt laad de accu gewoon weer op maar loopt ook weer snel leeg als hy niet meer goed is.Dus beste is gewoon nieuwe accu kopen.Moet zowiezo om de 3jaar en elke keer je startkabels en dus mensen vragen je te helpen is niet erg voor 1 of 2keer maar grote kans dat ze er dan geen zin meer in hebben en wat als er niemand in de buurt is?accu kopen,beste optie lijkt mij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als de vorstschade een kortsluiting in de accu is zal het starten met startkabels ook niet lukken, er wordt dan teveel spanning verloren in de accu met als gevolg dat het accuzuur kan gaan koken en de accu exploderen.

Als de accu volledig leeg is start hem dan nimmer op met startkabels.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een ontladen accu heeft een hele lage zuurwaarde in het elektrolyt. Daarom ontstaan er ijskristallen die de platen in de accu beschadigen tijdens de vorst.
Minimaal is er inwendig grote schade waardoor de accu nooit meer goed zal komen.
Opladen/rijden e.d zal vrijwel nooit meer helpen.
Waarom zou je risico lopen, je wil graag dat een auto het wil doen. En vanaf je bestemming wil je graag ook weer naar huis.