Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom had ik moeite met het draaien van een stuur?

Misschien beetje een rare vraag.
Ik draaide dus aan het stuur van een auto (suzuki splash 2011 1.0 base)
deze is mét stuurbekrachtiging.
Maar het ging dus zwaarder dan ik verwacht had, de auto stond al stil toen ik het deed.
Ik weet dat de stuurbekrachtigingspomp is verbonden met de motor, dat betekent dat de pomp continu doorpompt, (ook bij rechtuit rijden).
Als je meer gas geeft gaat de pomp dan ook krachtiger (is natuurlijk verbonden met motor) werken waardoor het sturen makkelijker gaat?
Of is dit afhankelijk van de snelheid van de auto? (deze stond immers stil)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Het heeft zeker te maken met het feit dat de auto stilstond.

Als je stilstaat en aan het stuur draait, verander je de stand van de wielen, die door het gewicht van de auto stevig op de weg geduwd worden. De wrijving is dan heel hoog, dus je zult veel kracht moeten zetten (en het is slecht voor je banden).

Dat is anders dan wanneer je rijdt. Dan rollen de banden gewoon in een andere richting verder.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Voor zo ver ik weet gaat het sturen van een auto, of het draaien van het stuur, altijd veel makkelijker als de auto rijd, of deze stuurbekrachtiging heeft of niet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zodra de motor loopt werkt de stuurbekrachtiging en maakt het geen verschil uit of u rijdt of stilstaat.
Met een stilstaande motor werkt de hulp van hydraulische kracht niet
Als u stilstaat is dit wel slecht voor het rubber van uw banden omdat die over een ruw oppervlak getrokken worden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De Splash heeft een elektrische bekrachtiging, dus maakt het toerental van de motor niets uit. Het kan zijn dat er een schakelaar op het dashboard zit met een city stand. Je hebt dan meer ondersteuning.
En zoals alle bovenstaande antwoorden al aangeven stuur je met rollende banden altijd lichter als met volledige stilstaande. Ook als je strak langs de stoepband staat, of met een wiel in een gleuf zal het sturen zwaar gaan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding