Kan ik de schade op de verkoper van de auto verhalen?

Auto gekocht bij een particulier met nieuwe APK, band blijkt achteraf een snee in de wang v/d band kan ik de schade verhalen op de verkoper/APK Station?
Wanneer de adverteerder met adverteert met nieuwe APK mag ik er lijkt mij vanuit gaan dat de banden in orde zijn, en mocht dit niet zo zijn dat er een aantekening op het keuringsrapport staat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's

Antwoorden (3)

Verhaal is moeilijk te halen hoor, je was er zelf bij toen je de auto kocht. Bewijs jij maar dat de band kapot was, onmogelijk. De verkoper zal zeggen dat de auto/banden in orde waren en verwijzen naar de APK.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, je mag niet enkel uitgaan van het verhaal van de verkoper en het resultaat van de APK keuring.
Naast dat de verkoper een meldingsplicht heeft aan koper heeft de koper een zgn. onderzoeksplicht.
Dat houdt in dat de verkoper aan koper de hem/haar bekende gebreken van het te verkopen object aan de koper moet melden en dat koper het te kopen object zelf of door deskundigen moet laten controleren op zichtbare/onzichtbare gebreken.

Pas als beide partijen het dan eens zijn kan de koop gesloten worden waarbij de verkoper dan gevrijwaard wordt van latere claims op zichtbare gebreken door koper.
Als de koper dat onderzoek nagelaten heeft dan heeft hij/zij het risico genomen en de auto gekocht in de staat zoals die werd aangeboden.

Alleen als verkoper hem/haar bekende gebreken niet gemeld heeft aan koper en deze zich kort tot enige tijd na de verkoop openbaren, dan heeft koper het recht om deze schade op de verkoper te verhalen of de koop ongedaan te maken.

Koper kan zich niet beroepen op recente APK goedkeuring alleen ten tijde van de aankoop omdat de keuring slechts een momentopname is.
De bandschade kan immers kort na de APK keuring zijn ontstaan en had door de koper eenvoudig opgemerkt kunnen worden als hij/zij de auto voor de koop geïnspecteerd had.
De bandschade kan zelfs ontstaan zijn nadat de koper de auto gekocht heeft en onder zijn beheer.
Evenmin kan koper het APK keuringstation aansprakelijk stellen. De APK keuring geschiedt onder strikte reglementering en als de keurmeester een dergelijke bandschade opmerkt dan zou dat afkeur tot gevolg hebben gehad. De kans dat zo'n bandschade door de keurmeester niet is opgemerkt kan als nihil worden beschouwd.

Kortom: koper is in dit geval zelf degene die de kosten van vervanging van de band moet dragen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is zichtbare afwijking en had jij dus moeten zien. Hier is geen verhaal mogelijk.