de kachel van mijn seat ibiza 1999 geeft geen warme lucht meer. wat kan het probleem zijn?

ik heb er vandaag nog 1.5 uur mee gereden maar hij wou niet warm worden. motor word wel warm. en ik raak koelvloeistof kwijt, maar dit kan ook mijn waterpomp zijn die mischien lekt. heb ik een paar weken geleden last van gehad. garage zei dat het niet zo was dat de waterpomp lekkage vertoonde maar kon de koelvloeistof op de a bodemplaat ook niet verklaren

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
4.7K

Het beste antwoord

Koelvloeistof op de bodem duid op een lekke kachelradiator of een aansluiting daarvan
Door het verlies van koelvloeistof wordt deze radiator niet meer warm en kan er geen warmtewisseling plaatsvinden.
De buitenlucht wordt namelijk langs/door deze radiator geblazen mbv je aanjager/blower,
als deze radiator koud blijft dan kan de lucht niet verwarmt worden.
Koelvloeistof wordt verwarmd door je motor, deze loopt vanuit de motor naar de kachel en de gewone radiator dit om
het koelvloeistof weer af te koelen om zo de motor op bedrijfstemperatuur te brengen en te houden.
Het niet functioneren van uw kachel is het minste van uw probleem, een goed gesloten koelcircuit zorgt ervoor
dat uw motor niet oververhit raakt.
Ga hier niet te lichtzinnig mee om, in het ergste geval blaast u uw motor op.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een losgesschoten (lucht) slang, of een scheur daarin.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je koelvloeistof verliest is dat de meest logische verklaring. Er zit te weinig koelvloeistof in je systeem, waardoor je kachelradiateurtje niet meer gevuld wordt. Gevolg: geen warme kachel.
Als automonteur heb ik dat wel vaker meegemaakt.
jc54
11 jaar geleden
doordat je ergens koelwater verliest, is de kachel niet meer voldoende met water gevuld, waardoor de kachel niet meer warm wordt.