ik heb dit jaar een stormschade geclaimd bij mijn auto verzekering. Nu moet ik voor aankomend jaar meer premie betalen. Mag dit??

De verzekering zegt, dat ik ben achteruit gegaan in schade vrije jaren. Mijn positie op de bonusmalustrede blijft gelijk. Ik vind dit nogal vreemd overkomen, omdat ze reclame maken dat stormschade onder de dekking valt. De schade was 200 euro destijds, maar nu moet ik jaarlijks 100 euro meer premie betalen. Ik heb destijds de verzekering gebeld en zei vertelde mij niet dat dit consquenties zou hebben. Achteraf had ik dus beter zelf die 200 euro kunnen betalen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's

Antwoorden (3)

De trede op de bm ladder bepaalt de korting. Op dezelfde trede blijven met een hogere premie kan dus niet, tenzij de premie zelf hoger is geworden wat niet ongewoon is. Als het wel gevolgen heeft gehad voor de bm ladder, kun je vragen om alsnog de schade aan de maatschappij te betalen en de korting te herstellen.
paulus811
11 jaar geleden
Wanneer je een schade claimt heeft dit inderdaad gevolgen voor je Bonus/Malus trede. Je premie wordt hoger als je lager op de ladder terecht komt.
Bij veel verzekeraars kun je kiezen voor een Bonus-beschermer. Je betaalt dat iets meer premie, maar voorkomt dat je bij 1 schade al een hogere premie moet betalen. Vraag hier eens naar bij je verzekeraar of een onafhankelijk adviseur.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Veelal val je bij storm schade niet terug in je bonus malus. En dat schijnt ook hier niet het geval te zijn.
Enige nadeel is dat autoverzekeringen in Nederland veelal te goedkoop aangeboden worden en dat de premie geregeld duurder wordt. Wel is het verschil van €100,- per jaar aanzienlijk (al weet ik je huidige premie niet). Een telefoontje naar de verzekeringsmaatschappij geeft dan ook al vaak duidelijk van waar de stijging vandaan komt.
De stijging van de premie geeft je echter wel ruimte om per die datum naar een andere verzekering te zoeken. Ooit loont het om eens een uurtje op vergelijkingssites te zitten. Let wel niet alleen op de premie maar ook op de dekkingen.