Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Als ik de knop tegen slippen aanzet, is er dan een max.snelheid geldig?

Onze Volvo heeft een knopje met een slippend autootje erop. Dat zorgt toch dat als je slipt het de auto automatisch corrigeert? Als ik die stand gebruik, moet ik mijn snelheid dan aanpassen? Iemand zei namelijk dat je die stand alleen bij stapvoets (mag) kan gebruiken. Is dat zo?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
1.8K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Waarschijnlijk staat ESP juist uit als die knop is ingedrukt.
Dus dat is juist onveilig!
ESP is een combinatie van tractiecontrole, ABS en een geautomatiseerd remsysteem. Dat zorgt dus voor anti-slip.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

ESP zorgt ervoor dat als je auto slipt dat deze toch het ware de kant op zal willen rijden waar je heen stuurt en niet zo makkelijk scheef zal trekken. Gewoon een extra veiligheidsmaatregel die tegenwoordig vaak op auto’s zit. En voor bijna elke autorijder is met dus beter als zonder, dus lekker aan laten staan. Voor de rest met glad weer gewoon je snelheid aanpassen, wat meer afstand houden en nog beter opletten wat de rest van het verkeer doet (en daar natuurlijk op reageren).

Als je problemen hebt om weg te rijden kan het soms helpen om de ESP uit te zetten omdat anders door het corrigeren van een kleine slip (die dan noodzakelijk is om bijvoorbeeld uit een spiegelglad scheeflopend parkeervak weg te komen) je soms haast niet van je plaats kan komen.

En concreet als antwoord op je vraag:
Ja ook met je ESP aan moet je je aan de maximum snelheid houden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een kleine aanvulling:
Je mag dus harder rijden dan stapvoets.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding