Boete vanwege onduidelijke bewegwijzering. Kan ik bezwaar maken?

Ik heb een boete ontvangen omdat ik te hard heb gereden. Op de beschikking staat aangegeven dat de toegestane snelheid 100 km/h bedraagt terwijl de bordjes op de vangrail 120 aanduiden. Kan ik bezwaar maken?

Toegevoegd na 10 minuten:
Heeft het nut om bezwaar te maken? Heeft iemand hier ervaring mee?

Toegevoegd na 13 minuten:
Waarschijnlijk staat er ergens aan het begin van de snelweg een maximum snelheid bord wat ik niet gezien heb. Als je wil weten hoe hard je mag rijden kijk je toch automatisch op de bordjes op de vangrail? Als die niet kloppen met de snelheid van dat ene bord aan het begin van de snelweg klopt er toch iets niet?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
2.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe hard reed je?
Zijn er bordjes op de vangrail waar 120 op staat? Ik ken ze alleen van 100.
Als het klopt wat je zegt, moet je natuurlijk bezwaar maken. Ga ter plekke foto's maken en stuur die mee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ken de '120' bordjes op de vangrail ook niet, maar je weet maar nooit...
(zouden dat geen 130-bordjes moeten zijn inmiddels?) Ik ben benieuwd naar de locatie!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik ben het trouwens eens met de twee reacties boven me... heb zelfs nog even gegoogled, maar kan geen hectometerbordjes met 120 vinden. Op welke weg was dat?
Ritsuka
11 jaar geleden
Er staan nooit bordjes met 120 op de hectometerpaaltjes, alleen 100 of 80 volgens mij
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als het van die gele kaasplankjes zijn: die hebben geen wettelijke status. (Maar bestaan ook niet meer?) Als het de hectometerpaaltjes zijn: graag een foto, die ken ik alleen met '100'....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ritsuka: 60 kan ik me ook nog herinneren gezien te hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Reggy blijft stil... toch verkeerd gekeken misschien? Toch gewoon te hard gereden dus?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hebben de hectometerpaaltjes op de vangrail wel een wettelijke status?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar heb je je antwoord Adrie :)

Antwoorden (5)

Ja dat kan. Staan er ook andere borden die (100) of 120 aangeven? Maak foto's als je kunt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jahoor, bezwaar maken kan altijd, maar of het wat uithaalt is een tweede.

In jouw geval denk ik dat je bezwaar niet gehonoreerd is.
Ik vermoed dat er elders wel duidelijk aangegeven is dat je maar 100 mag rijden.
Dit is op plekken waar zogenaamde spitsstroken aanwezig zijn.
Zijn de spitsstroken open, dan mag je er maar 100. Dat wordt dan duidelijk aangegeven op een bord dat naast de matrixborden staat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja, dat denk ik ook. +1
Bezwaar MAKEN kan altijd en is zelfs je goed recht als je het niet met de opgelegde sanctie eens bent. Of je gelijk krijgt is dan weer een tweede, daarvoor zul je bijvoorbeeld aan moeten kunnen tonen dat de snelheid op de bordjes inderdaad 120 kilometer per uur is. En dat lijkt me nogal lastig te bewijzen, je kunt immers moeilijk even op de vluchtstrook parkeren om er een foto van te maken zonder dat je voor die overtreding een tweede boete riskeert. Maar: die niet waagt die niet wint..... Ik zou dus zeker een poging wagen. Zie voor de procedure de toelichting bij de beschikking die je ontvangen hebt en onderstaande bron. Tevens vind je op deze site een bezwaartest waarmee je kunt nagaan in hoeverre je bezwaar gegrond zal worden verklaard.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ik mij goed herinner, dan dien je de boete te betalen. Je kan proberen om de boete aan te vechten.
Waren er matrixborden boven de weg die een andere max. snelheid aan gaf?

Je kan altijd proberen te beknibbelen op de boete of er onderuit te komen (onder bepaalde omstandigheden).
zie link.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
naar mijn weten bestaan er alleen maar "100"bordjes die op de vangrail staan.
dus ik denk niet dat je onder je boete uitkomt !