Wat zijn de totale kosten van een rijbewijs?

Ik wil graag gaan sparen voor een rijbewijs, maar ik heb niet echt een idee hoe duur dat is.. Elke site zegt iets anders.

Met de totale kosten bedoel ik ook echt alles bij elkaar,
dus zowel het theorie examen, het praktijk examen en het laten maken van je rijbewijs.

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
11.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als jij mij vertelt hoeveel lessen jij nodig hebt en in hoeveel keer jij je theorie gaat halen en in hoeveel keer je praktijk: dan reken ik het voor je uit!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat ligt eraan, hoeveel lessen je nodig hebt bijvoorbeeld. Hoeveel een tt kost weet ik niet, maar deze hoef je niet te doen, ik heb toen mijn bijzondere verrichtingen gewoon tijdens het praktijk examen gedaan, die kost rond de 200 euro. Ik was in totaal ongeveer 1000 euro kwijt met +- 20 uur les, ik denk dat je zo rond de 45 euro per uur moet rekenen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hallo Christina1991, Ik heb speciaal een account gemaakt om hierop te reageren want sorry,,jullie kunnen echt Niet rekenen,,,alles bij mekaar heeft t je 3020 euro gekost...

Antwoorden (5)

Het ligt er voornamelijk aan hoeveel lessen je nodig gaat hebben.
Ik had 60 lessen nodig en per les betaalde ik 41 euro + theorie is 35 euro + tussentijdse toets 175 euro + examen 275 euro.

Reken maar bij elkaar op en dan ben je ongeveer € 2100 euro kwijt aan alles.

Je kunt ook een 10 dagen cursus doen maar dat is complete onzin want ze laten je altijd lessen bijbetalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ laten maken van je rijbewijs is € 75,00 euro
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hebben jullie 60 lessen om auto te leren rijden? In belgie krijgen we 20u les van een instructeur, en vervolgens enkele maanden rijden met familie (die rijbewijs al meer dan 8jaar heeft) en dan kan je op voor je examen. Wat een geldklopperij bij jullie!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In Nederland ben je een fortuin kwijt aan het doen van je rijbewijs vergeleken met andere landen. Daartegenover staat wel dat het aantal verkeersdoden in Nederland naar ratio laag is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb een 10 daagse cursus gedaan en niet extra betaald dan wat ik 'besteld' heb. Dus onzin is het niet. Alleen zijn de kosten vaak evenveel omdat het wel 10 dagen is, maar wel minimaal 2 uur op een dag ongeveer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met jouw berekening kom ik op bijna 3000 euro.
60x40 is al 2400 euro.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn wiskunde is niet allerbest haha
Dit is per persoon verschillend. Er zijn een aantal factoren die meewegen. (Prijs per les, aantal lessen etc.)

Het aantal lessen wat benodigd is, ligt aan jouw leer-tempo. Volgens mijn instructrice ligt het gemiddelde tussen 30-40 lessen, maar nogmaals: dit is per persoon anders.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het hangt voornamelijk af van je regio (hoeveelheid concurrentie) en daarnaast speelt het gemiddelde benodigde lessen een grote rol.

De meeste mensen hebben 40 uur rijles nodig voor het doen van een eerste examen. De legekosten voor het laten maken van je rijbewijs verschillen per gemeente.

Gemiddeld ben je voor 40 uur rijles en een examen + theorie examen rond de €1800 - €2200 euro kwijt.

Alvast veel succes met het behalen van je rijbewijs.

TIPS: kijk niet alleen naar de prijs, en investeer in proeflessen bij instructeurs. Echt niet iedere rij-instructeur is even goed als de concurrent. Kijk ook of de auto voor jou makkelijk te besturen (niet te groot, schakelen etc) is als beginnend bestuurder, daarnaast is het erg van belang dat jij je op jouw gemak voelt bij jouw instructeur. De horrorverhalen schieten de spuigaten uit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De vaak wat kleine rijscholen geven meestal een fijner gevoel. De rij instructeur kent je vaak persoonlijk en deze zijn in prijs ook wat goedkoper. Tegenwoordig variëren de prijzen per uur van €38 bij een kleinere school, tot soms zelfs €45 euro. Op www.rijschoolgegevens.nl van het CBR kun je de slagingspercentage van de rijscholen uit jou buurt vinden. En vraag natuurlijk bij je vrienden na welke bij hun qua prijs en kwaliteit fijn is over gekomen. De prijs van een theorie examen ligt rond de €35 euro en het praktijk rond de €230. De prijs van het ophalen van je pasje verschild per gemeente en of je het versneld aanvraagt of niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb eerst een vrijblijvend en kosteloos een proefles gehad van 90 minuten.
Daaruit kan blijken hoeveel lessen je nodig hebt.
Welke opleiding je kunt doen en hoeveel ondersteuning je nodig hebt .
Bij een totaalpakket met 20 lessen heeft mij dat 1311,40Euro gekost (oude BW-tarief)
Mijn rijschool was Rob Geels