Waar komen de namen van parkeerplaatsen en benzinestations vandaan?

Ik verbaas me over de bizarre namen zoals bv "Uilengoor". Waar komen ze vandaan en hebben ze een betekenis?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
6K

Het beste antwoord

Hier wordt het helder uitgelegd - zie Bron.

Toegevoegd na 2 minuten:
Serieus, de namen van parkeerplaatsen (en viaducten) komen van geografische namen uit de directe omgeving. Het kan de naam van een heuvel zijn, van een veld, van een bos, dat soort dingen.

Toegevoegd na 5 minuten:
In de tweede Bron staan er een heleboel uitgelegd.
Cryofiel
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

In Nederland bepaalt Rijkswaterstaat de namen van nieuwe viaducten, verkeersknooppunten en ook van parkeerplaatsen langs wegen. Dat gebeurt niet willekeurig. Er gaat vaak een hele studie aan vooraf. Als men weet waar het viaduct, verkeersknooppunt of de parkeerplaats precies komt te liggen, wordt er nauwkeurig gekeken naar de omgeving waar het komt. Er wordt dan vaak gekeken naar de buurtschap waarin het ligt.

Het knooppunt Kerensheide bij Stein is bijvoorbeeld vernoemd naar de wijk Kerensheide.

Maar men kan ook een naam ontlenen aan een polder of een natuurgebied in de buurt. De Zonzeelsche Polder in Noord-Brabant heeft zijn naam gegeven aan het knooppunt Zonzeel. Maar ook dichter bij huis zie je dit, zoals knooppunt Zaarderheike bij Venlo, dat vernoemd is naar de polder aldaar.

Rijkswaterstaat schakelt vaak heemkundeverenigingen in, omdat zij een goed overzicht hebben van wat er in het heden en het verleden allemaal in de buurt van het nieuwe verkeerknooppunt gelegen heeft.

Voor viaducten en parkeerplaatsen geldt over het algemeen hetzelfde als voor verkeersknooppunten. Zij hebben vaak de naam van een straat, maar worden ook geregeld vernoemd naar het gebied of het dorp waar het in ligt. Het komt ook wel eens voor dat een parkeerplaats naar een gebeurtenis uit het verleden wordt vernoemd. De parkeerplaats 'de Romeinse put' bij Venray is vernoemd naar de grote houten waterput die daar met andere resten van een nederzetting uit de Romeinse tijd is gevonden. Uiteindelijk is het belangrijkste dat de gekozen naam uniek is.
14 jaar geleden
Tussen Arnhem en Zevenaar werd voor jaren terug langs de autobaan een nieuw benzinestation gebouwd en parkeerplaatsen aangelegd.
De bewoners in de buurt konden via de regionale kranten een naam in sturen die erbij zou passen.
Nou heb je in Duiven het Duivense broek.een groot stuk agrarisch gebied wat daar al jaren ligt.
Uiteindelijk heeft de parkeerplaats de naam oudbroeken gekregen,en zo heet deze nu nog steeds.