Auto gaat niet altijd in achteruit, waar ligt dit aan?

Twee jaar geleden heb ik een wat oudere Mitsubishi Carisma gekocht. Nu merk ik de laatste paar weken dat hij niet in de achteruit gaat. De pook krijg ik in principe wel in de versnelling (door het hendeltje omhoog te halen en in de versnelling te zetten, zoals oorspronkelijk bedoeld is), maar vaak rijdt hij dan vooruit weg, alsof hij in de eerste versnelling staat.

Ik hoor geen gekraak voor zo ver ik weet, en zoals ik zeg krijg ik hem wel in de versnelling, het is niet dat hij daarin blokkeert o.i.d.

Verder is de eerste versnelling soms ook wat lastig, in volledige stilstand gaat dat echter wel oké.

Kan iemand mij vertellen waar het aan ligt? Is het een probleem in de afstelling? Moet ik een hele nieuwe versnellingsbak? Ik heb over twee weken mijn APK en wil graag vast een beetje weten wat me te wachten staat.. Weet iemand ook wat het ongeveer kan gaan kosten? Het is een oud autootje, bouwjaar is 1997, dus ik ga ook niet erg veel kosten maken..

Ik hoor het graag!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
10.3K

Antwoorden (3)

\waarschijnlijk moet je de schakelbusjes vervangen.

Toegevoegd na 3 dagen:
Dit moet zeker om de ong. 50000km gebeuren, dus kans is groot dat dit het is..

Toegevoegd na 3 dagen:
Kosten onderdelen ong .7 euro
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eerste indruk is dat de koppeling niet goed vrij komt. Ligt er geen mat onder het pedaal waardoor je de koppeling niet geheel kan bedienen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, er ligt niets onder de koppeling, en ik heb verder ook eigenlijk geen problemen met het koppelen zelf, het is echt alleen de versnellingsbak eigenlijk..
Je hoeft zeker geen nieuwe versnellingsbak, zo te lezen is de aansluiting van de schakelstang op de versnellingsbak versleten en zit er teveel ruimte op, een bus in de schakelstang of een nieuwe schakelstang en de versnelling doet het weer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klinkt inderdaad vrij logisch.. Heeft u enig idee hoeveel me dit kan kosten ongeveer? En is dit wel een verplicht onderdeel van de APK? In ieder geval bedankt voor de antwoorden!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kosten is zeker niet zo in te schatten. Uw auto moet altijd achteruit kunnen rijden, zonder achteruit mag uw auto niet de weg op, het is echter geen APK keuringspunt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Zonder achteruit mag de auto niet de weg op" zeg je. Dan is het toch wel een APK keuringspunt?