Zijn xenon- en halogeenlampen voor de auto uitwisselbaar?

Mijn auto heeft nieuwe lampen nodig, omdat er eentje stuk is. Nu verkopen ze bij Halfords bijvoorbeeld H7 halogeenlampen, maar ook H7 xenonlampen. Kan ik de xenonlampen gewoon gebruiken in plaats van halogeenlampen (die er nu inzitten)? En zijn het echte xenonlampen?

http://www.halfords.nl/shop/auto-onderdelen/autolampen?Type-Autolamp=H7&pagenumber=1

11 jaar geleden
in: Auto's
7.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat op het plaatje staat is volgens mij geen xenon lamp.
Xenon lampen zijn gasontladingslampen en hebben speciale voorschakelapparatuur nodig.
Dit lijkt een reclametruukje om opgevoerde gloeilampen duur te verkopen, maar ik kan me natuurlijk vergissen :)
bamibal
11 jaar geleden
Dat idee had ik al....

Antwoorden (5)

Het blijven halogeen-vervangers. Bij sommige lampen staat dat ze gevuld zijn met xenongas en dat nemen we dan maar aan, maar het zal nooit helemaal gaan lijken op originele xenon-systemen.

Grote kans dat je met deze lampen medeweggebruikers gaat verblinden en/ of irriteren. Bij moderne auto's met xenon is bijvoorbeeld een wis-/wasinstallatie op de lampen verplicht. Dit omdat teveel vuil op de koplampglazen al hinderlijk kan zijn voor andere weggebruikers.

Persoonlijk zou ik kiezen voor de betere halogeenlampen, bijvoorbeeld de Philips VisionPlus. Dat kan al een goede verbetering zijn t.o.v. je oude lampen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je het doet moet je natuurlijk ook zien dat je n volledige kit koopt, geen losse lampen (lijkt me inderdaad logisch). Bij de kit zit de juiste bekabeling en massa om de zaak te laten werken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is niet toegestaan om de lampen onderling te ruilen.

Xenonlampen mogen niet armatuurs voor halogeenlampen, als eerste geeft het een verkeerd lichtbeeld waardoor het andere verkeer ernstig gehinderd kan worden, ten tweede is de armatuur niet bestand tegen de hitte.

Halogeenlampen in een xenonarmatuur geeft onvoldoende licht.

Bij het aantreffen van de verkeerde lampen in de auto kan de politie u verplichten eerst de lampen te vervangen voor dat u verder mag rijden, dit omdat de auto niet meer voldoet aan de goedkeuring die voor dat type auto is afgegeven, ook volgt er dan een fikse boete.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het linkje wat je geeft van Halfords zijn gewoon halogeenlampen en geen xenon. Ze gebruiken het woord xenon omdat het wellicht een xenon look heeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Xenon lampen moeten voorzien zijn van een wis was installatie en wordt bij een APK afgekeurd als dit er niet op zit.