Kan je zomer en winterbanden door elkaar gebruiken (dus voor en achter?)

Mijn zomerbanden voorzijde zijn versleten, kan ik de achterwielen er nu op de voorzijde opzetten en aan de achterzijde twee nieuwe winterbanden zetten? Is dat verstandig en veilig?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
1.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou nu sowieso nog geen winterbanden plaatsen, ze heten niet voor niets winterbanden, ze kunnen niet goed tegen heet asfalt (en ondanks dat het voor ons misschien fris kan aanvoelen, asfalt wat een hele dag in de zon ligt is gloeiendheet). Winterbanden zijn van een zachter soort rubber en smelten of vervormen sneller bij hoge temperaturen.

Het beste antwoord

Ook als je voorwiel aandrijving hebt is het onveilig om zomer en winterbanden door elkaar te gebruiken. Beter géén winterbanden dan twee winterbanden. Twee sets verschillende banden met verschillende eigenschappen leveren een onvoorspelbaar rijgedrag op. Ook de niet aangedreven wielen hebben een belangrijke functie bij de wegligging en stabiliteit van de auto. Een verschil in (zijdelingse) grip tussen aangedreven en niet-aangedreven wielen zal de stabiliteit van de auto ernstig in gevaar brengen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Is absoluut geen probleem.
Met de veiligheid heeft het weinig van doen.
Wat belangrijker is is dat de banden een goed profiel hebben en natuurlijk verder ook nog in goede staat verkeren.

Maar ik zou de winterbanden dan wel plaatsen op de voorzijde ( ik vind grip tijdens het sturen toch wel handig ), het liefst zou ik ze natuurlijk rondom plaatsen en dan wel wat later in het seizoen.

Winterbanden zijn wat zachter dan zomerbanden en slijten met deze temperaturen wat sneller dan de hardere zomerbanden.

Als je het geld er voor over heb dan zou ik gaan kijken richting de all seasons of vier seizoenen banden ( wel even letten op het sneeuwvlokje op de wang van de band).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik heb niet heel veel verstand van auto's, maar ik weet wel dat je winter en zomerbanden echt voor het betreffende seizoen moet gebruiken. Ze hebben een ander profiel, omdat ze gemaakt zijn voor verschillende weersomstandigheden.Winterbanden hebben een breder profiel, speciaal voor de neerslag, sneeuw en koude temperaturen.Winterbanden kunnen beschadigen door te hoge temperaturen.
Zomerbanden hebben sleuven die zorgen voor snelle afvoer van vocht.