Hoe weet ik of er nog genoeg olie in mijn automotor zit?

Ik heb een mitsubishi carisma.

Ik weet wel dat je die "pin" eruit trekt en aan de hand daarvan je olie kan peilen.
Op die "pin" zitten 2 kleine inhammetjes, er zit ongeveer 2 cm tussen de inhammen.

Hoe weet ik of er genoeg olie in zit?

Toegevoegd na 1 minuut:
pin = peilstok

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
1.9K

Antwoorden (2)

Die inhammetjes zijn de minimum em de maximale hoeveelheid olie die je moet hebben.
Je haalt de peilstok omhoog, droogt hem af, zet hem terug en dan haal je hem weer naar boven en dan kijk je hoever de olie komt. Staat hij tussen die 2 inhammetjes dan is het goed.
Niet meten als je lang gereden hebt, dan is de olie warm en lijkt er meer in te zitten dan werkelijk het geval is
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De olie zet nauwelijks uit bij hogere temperatuur vooral door het kleine volume en relatief grote oppervlakte in het carter.
Integendeel, het volume zal lager zijn doordat onmiddellijk na het rijden er nog olie in de diverse smeerkanalen zit en nog langzaam terug loopt.
anneliez
11 jaar geleden
gevalletje klok en klepel, wist dat er iets was met warm meten.
sorry voor fout.
Nu weet ik weer dat mn vader altijd zei niet bij benzinepomp olie te laten meten(doen ze dat nog tegenwoordig?) omdat er dan altijd olie bijmoest, wegens de door u genoemde reden, en je dan later teveel olie hebt
de onderste inham is de minimale stand en de bovenste is de maximale stand, als je de pijlstok (pin) er uit trekt blijft er olie aanzitten, deze hoort dan te zitten tot tussen de 2 inhammetjes, als er je helemaal geen olie op hebt zitten moet je naar de garage gaan (maar niet rijdend)
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+, als u geen olie aan de peilstok vindt mag u niet meer starten want dan heeft u onder in de cilinder geen smering meer is.