Is de mazda rx8 een degelijke auto?

Het is natuurlijk een riskante auto met een wankelmotor. Na ongeveer 100.000 km moet het moterblokje vervangen worden à €7000. En er komt Een behoorlijk olie verbruik en brandstof verbruik bij kijken. Maar na het vervangen van de moter heb ik dan een degelijke auto?

Toegevoegd na 2 dagen:
Bedankt voor de reacties.
Stom toevallig kwam ik een oud medewerker van Mazda tegen en die gaf aan dat het een auto was die een aanslag zou plegen op mijn portemonnee
Ik heb daarom besloten om voor een iets degelijker model te gaan namelijk een Honda S2000

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
2.4K

Het beste antwoord

Een Wankelmotor blijft een 'zorg'.
Het heeft jaren en jaren geduurd voordat ze zaken als slijtage en olieverbruik een beetje onder controle hadden maar ALS je weer wat heb is het een kostbaar iets.
Als je heel handig bent met auto's zal je zien dat deze motor toch NET even iets anders is dan een normale cilinder motor. Qua techniek maar ook omdat je nergens bij kan!
ook onderdelen zijn zeldzaam omdat Mazda de enige is met deze (of überhaupt een vergelijkbare) motor. Je bent dus erg afhankelijk van kennis EN onderdelen. Een beetje als de CVT van de inmiddels ter ziele gegane 'van Doorn'...
Wanneer je nog jaren plezier wilt houden met deze auto is het zaak hem te vertroetelen. Rustig warm draaien, niet te veel toeren etc, etc.

En dat voor een sportauto.....

Zoals een onbekend oosters spreekwoord luidt: het hart is zwak maar je portemonnee is niet bodemloos ;)
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Na het vervangen wel, maar wat is de afschrijving van dit moment? Hoe oud is je auto? Met zulke kostenposten zou ik hem gelijk van de hand doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op autotrack wordt de auto nauwelijks aangeboden, met kilometerstanden net boven de 100.000.
Blijkbaar zijn er niet veel RX8-en die veel verder komen.
Voor zover de tweedehands automarkt een betrouwbare indicator is, lijkt het een auto die alleen geschikt is voor een fanatieke liefhebber.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ze zijn nauwelijks te vinden boven die km stand omdat er dan een nieuwe motor in moet. Dat kost geld en alleen liefhebbers doen dat
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vind de reactie een beetje een kort door de bocht. Het zijn natuurlijk ook geen auto's die mensen gekocht hebben om flink kilometers in te rijden, en bij een specialist die de motor wel kan repareren, kost het je niet het volledige bedrag voor een nieuw blok. Maar goed, dat het geen auto is waar je jaren zonder extra kosten mee kan toeren, is een gegeven. Maar de mensen die dat willen moeten ook niet voor een dergelijke auto gaan.
Het is een prima auto. De motor is ook prima, maar inderdaad wel meer onderhevig aan slijtage dan de normale cilinderblokken. Het is een keus die je maakt om voor een dergelijke motor te gaan.

Afhankelijk van uit welk jaar je hem hebt, zit je met problemen met remmen, kromme schijven en oneven afgevlakte blokken. Schijnt in de versies van na 2005 wel opgelost te zijn.