Na de apk een 'aandachtspunt', wat betekent dit in de wet en praktijk?

Zoals ons ook eens overkwam, is dat je na de goedkeuring APK , op het testrapport en vaak ook ff mondeling werd geattendeerd op: dat bv een fusee-kogel iets speling had, 2 banden met wel voldoende profiel voor de APK, maar mogelijk tekort voor een volgende APK (zal ook liggen aan aantal km's per jaar ), de ruitenwisserbladen "beetje kaal", zwak deel uitlaat etc etc..

Stel dat je eens onderweg wordt aangehouden, mag bv de politie 'je bekeuren' als dan iets "vervangen moet" of is de geldige APK de richtlijn?

Ik bedoel met deze vraag niet dat als buiten de APK om er bv iets losschiet zoals een beugeltje en herrie maakt, tussentijds bv een lamp van de auto kapot gaat, voelbare vermindering van de remkracht enz!

Of als ineens of gaandeweg de auto op de weg eerder klinkt als een deelnemer aan de TT in Assen:)
(laatste is ons wel eens overkomen).

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Uw wagen voldoet aan de gestelde eisen op het moment dat uw voertuig gekeurd is. Eventuele aandachtspunten zijn alleen ter advisering en alleen maar om u in kennis te stellen. Dit heeft justitieel gezien geen enkele betekenis of gevolgen als u hiermee niets doet. Als u staande gehouden wordt voor een routine controle zal hier weinig tot geen waarde aan gehecht worden. Dat houd veelal bij een rondje verlichting, bandjes en of uitlaat wel op, gewoon de voor de hand liggende zaken. Een agent is namelijk geen monteur en is terzake dus niet kundig, vandaar dat bij de grotere controles deskundigen worden ingeschakeld.

een aandachtspunt op je keuringsbewijs betekend dat hij er niet op word afgekeurd, maar dat er t.z.t wel naar gekeken moet worden. word er bij een controle op de A.P.K papieren gekeken, en je b.v zien dat er een aandachtspunt is voor je banden, dan zal er naar worden gekeken of ze nu niet te glad zijn, of vervangen.

Een aandachtspunt wil ook zeggen dat u tegen de volgende controle dit moet verbeteren/oplossen. Bij een wegcontrole zal dit evt ook al nauwkeuriger nagezien worden en evt beboet als het te erg geworden is.

Een aantal zaken behoor je theoretisch zelf al te controleren. Als je het heel eng doorvoert vóór aanvang van iedere rit. Dit zijn dan met name zaken als bandenspanning, conditie van de band, verlichting, spiegels, vloeistofreservoirs etc. (denk maar aan de voertuigcontrole bij de autorijles) Mocht je aangehouden worden en een aantal zaken worden niet in orde bevonden, dan is het jouw verantwoording en kan je je niet beroepen op een eerdere APK. Een bekeuring kan dan het gevolg zijn. De APK geeft de minimale veiligheidseisen waaraan een voertuig moet voldoen op het moment van keuren. De aandachtspunten en het al dan niet (op kort termijn)vervangen van versleten fusee-kogels en/of banden zoals in jouw voorbeeld, is je eigen keuze. De garage heeft je er wel voor gewaarschuwd. Een aantal zaken zullen gedurende het staan of gebruik van de auto verslechteren. De termijn waarbinnen en de mate waarin valt door een keurend monteur niet te voorspellen, want dat is van te veel (persoonlijke) factoren afhankelijk. Grove nalatigheid -na montage of demontage van een onderdeel- zal je een garage wel kunnen verwijten, maar dat zal je dan wel aan moeten kunnen tonen, wat veelal een technisch onderzoek zal vereisen. Het ontstaan van een gat in de uitlaat valt moeilijk te controleren. Overkomt je dit, dan zal je toch in de gelegenheid gesteld moeten worden naar een garage te rijden om het euvel direct te (laten) verhelpen.

Een apk is een momentopname,op het moment dat uw auto goedgekeurd word voldoet deze op dat moment aan de geldende eisen,onderdelen die nog net goedgekeurd worden,worden op deze manier onder uw aandacht gebracht zodat u er op termijn iets aan kunt laten doen

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100