Met mijn auto (automaat) de bergen in. Waar moet ik rekening mee houden?

Dit jaar ga ik voor het eerst de bergen (Alpen) in met mijn auto. Ik rijd al jaren automaat. Hoe moet ik in de bergen "schakelen" met mijn automaat? Gewoon in de "D" laten staan tot het niet meer gaat en dan terug naar 2 of 1? Of moet ik al sneller terug naar de 1 of 2? Ik zou graag wat uitleg krijgen over rijden in de bergen met een automaat.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
16K

Antwoorden (2)

Rij je automaat? Kies dan - zowel bergop als bergaf - voor de speciale bergversnelling of rij in 1 of 2. In D (Drive) schakelt de auto bergop te snel door en remt hij bergaf niet op de motor.

Bergop: Schakel niet te snel naar een hoge versnelling. Houdt de motor zo rond de 3000 of 4000 toeren (ligt aan de auto).

Bergaf: Rij de heuvel af in dezelfde versnelling als dat je omhoog bent gegaan. De auto remt zo op de motor en dat spaart remmen.

Meer info in de bron.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zolang je niet volgas hoeft te blijven geven in een klim om een constante snelheid te houden, kun je gewoon in "D" blijven!
De moderne auto's zullen hier weinig moeite mee hebben.
Bij afdaling de automaat laten werken en niet de remmen.

Houd bij de afdaling ongeveer dezelfde snelheid aan als bij de klim.

Houd vooral rekening met onverwachte manoeuvres en een langere remweg bij afdaling!

Zorg voor goede banden en goede bandenspanning!
De band is het contact met de weg.