Wat zijn de verschillen tussen banden met een V-groef en banden met rechte groeven?

Ik heb 4 nieuwe banden nodig. Zijn er grote verschillen tussen banden met een V-groef en banden met rechte groeven? Bijvoorbeeld in de afvoer van water, grip op de weg, etc.

Voor de vraag er even vanuit gaan dat het soort rubber exact hetzelfde is en dat alleen de groeven anders zijn.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
4.2K

Het beste antwoord

Deze vraag heb ik een paar jaar geleden ook al eens gesteld aan een bandenspecialist. Hij zei mij dat hij persoonlijk voor een normaal profiel zou kiezen. Die banden slijten minder hard en maken ook minder rolgeluid. Het V-groef profiel zou gemaakt zijn om het water beter af te voeren. Verder oogt een band met V-groef ook "dikker" en geeft een sportiever gevoel. Maar het maakt ook meer kabaal. Het kan zelfs zo zijn dat ze bij een bepaalde snelheid gaan fluiten. Daar ik mijn auto meer op comfort wil rijden heb ik toen voor normaal profiel gekozen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord +1 Op zich logisch van het geluid omdat bij banden met een V-groef, de groef zich steeds over de breedte "verplaatst" ten opzichte van het wegdek. Rechte groeven niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies. En daarnaast zijn V-groef banden richting gevoelig. Je kan dus nooit links en rechts zomaar omwisselen.

Andere antwoorden (1)

Het gebruik van de auto bepaalt in grote mate welk profiel het beste is. Wordt de auto zwaar belast, een sportieve rijstijl, veel stadsverkeer etc.

http://www.michelin.nl/banden/autobanden#type=type_2

Toegevoegd na 1 minuut:
De profielvorm bepaalt hoe het regenwater wordt afgevoerd, maar ook de grip op de weg.
jc54
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar wat is dan het verschil in de afvoer van water en de grip tussen een band met een V-groef ten opzichte van een band met rechte groeven? Dat er verschil in is lijkt mij logisch, wil graag weten wat het verschil is.