Ik wil graag weten of het beeld van mijn koplampen goed is, de hoek, en of de felheid niet teveel verschilt voor de APK.

Ik heb net 1 lampje vervangen omdat het beeld van de koplampen volgens de APK keur-man niet klopte. Hij is nu veel feller dan de andere. Ik heb eens gelezen (weet niet meer waar), dat ze even fel moeten zijn. Is dit een punt waarop hij afgekeurd kan worden? Kan ik 'm met een beetje roet ofzoiets wat dimmen?

Daarnaast heeft het beeld een iets lichtere streep tussen het licht-gedeelte (onder) en het donker-gedeelte (boven) van het beeld. Deze streep hoort volgens mij horizontaal te staan, maar staat bij mij vrij scheef. Weet iemand hoe het 'hoort', en waar je nog 'mee weg komt'?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
6.1K

Het beste antwoord

"Je hebt net een lampje vervangen omdat het beeld niet klopte" De enige reden ( ik mag aan nemen dat je het over de kop lampen hebt) die dit kan veroorzaken is als de lamp verkeerd gemonteerd zit. Dat de ene lamp feller brand dan de andere kan heel goed want dit heeft te maken met onder andere een nieuwe lamp en nog belangrijker de licht kleur van de lamp. Je hebt tegenwoordig lampen die bijna de kleur van het moderne Xenon licht geven (in het blauw spectrum) tegen over de standaard halogeen lampen (geel spectrum) is dit een behoorlijk verschil en kan een reden tot APK afkeur zijn.
Als de lampen goed gemonteerd zitten dan moeten de koplampen gesteld worden (met een apparaat zoals je eerder op de foto zag) het beeld van een koplamp (schijn maar op een muur) is een horizontale streep die halverwege naar rechts, schuin naar boven afbuigt.
Ik begrijp niet dat de APK man dit niet even voor U heeft gedaan (is een werkje van niets)
Alle twee de lampen vervangen is voor de kleur en helderheid het beste.
Voor U probleem: Zorg dat de lampen goed gemonteerd zitten en dat U het juiste type lampen voor Uw auto gebruikt, evt. koplampen laten stellen door een garage en klaar is het.

Veel succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt, helder en je had achteraf helemaal gelijk. Met veel geweld door de keuring heen gekomen. (-:

Andere antwoorden (3)

Het lichtbeeld kunnen ze in elke willekeurige garage voor je meten, dat lukt je niet met het blote oog! Het is trouwens altijd raadzaam om je koplampen (lampjes) meteen beide te vernieuwen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben erg voor zelf knutselen, maar je hebt daar zo een apparaat voor nodig. Ik heb die niet staan.
Plaatje bij antwoord
AWM
14 jaar geleden
Je kunt zelf een redelijke inschatting maken door voor een effen stuk muur of een garagedeur of -muur te gaan staan en het lichtbeeld te bekijken.