Is de aangegeven topsnelheid bij motorvoertuigen wel in de ''veilige toerenzone''?

Hallo mede-GV'ers,

Elke motorvoertuigenfabrikant (behalve waar het verboden is) geeft de topsnelheid aan van hun producten, maar is de aangegeven topsnelheid wel binnen de veilige toerenzone?

Bijvoorbeeld bedrijf X heeft product A en die heeft een topsnelheid van 250km/h. Product A heeft 5 versnellingen en de veilige toeren lopen tot 5000 per minuut. Vanaf daar word de teller rood en kan hij maximaal tot 7000 per minuut.
Is de genoemde maximum snelheid dan tot (en met?) 5000 toeren of tot (en met?) 7000 toeren in de vijfde versnelling?
Laten we voor het gemakt stellen dat F,rw,lw,etc. verwaarloosbaar is.

Ik ben benieuwd!

Bvd,
Elija

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
1.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor schade voortvloeiend uit een hogere snelheid dan door de fabriekant aangegeven topsnelheid volgens het kenteken is de fabrikant niet aansprakelijk.

Antwoorden (3)

De aangegeven maximale snelheid wordt normaal gesproken bereikt binnen de 'groene' gedeelte van de toerenschaal. Je moet je auto nl. helemaal niet in 't rode laten komen. Daar hebben fabrikanten rekening mee gehouden. Je zal zien dat auto's op topsnelheid in de hoogste versnelling normaliter niet in het rode toerengebied komen (op een enkele uitzondering daargelaten).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat is waar, een motorvoertuig moet ook maar net krachtig genoeg zijn om uberhaupt bij het rode gedeelte te komen ;p. En je geeft aan dat fabrikanten er rekening mee houden, maar voor hun verkooppraatje klinkt 250 natuurlijk ''cooler'' dan 240 bijvoorbeeld. Dus het zou toch kunnen zijn dat ze de waarheid eigenlijk niet vertellen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de 1ste versnelling kom je makkelijk in het rood :)
Erg slecht voor je motor, dat wel.
De krachten op je motor-onderdelen worden kwadratisch of zelfs met de derde macht groter als het toerental oploopt.
Als je drie ton wilt halen met je auto zorg je dus dat je ver van het rode gebied af blijft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Pesu:
Net als met de acceleratie en verbruikscijfers, is de topsnelheid vaak gemeten onder ideale omstandigheden en dan nog zit de fabrikant er al gauw wat naast (en trouwens niet altijd alleen aan de optimistische kant). In _die_ zin verteld men niet altijd de waarheid. Maar dat staat verder los van het toerenbereik; de gemiddelde auto zal niet in het rood komen als je de hoogst mogelijke snelheid haalt in de hoogste versnelling (tenzij je misschien een heuvel af gaat). Al heb ik het zelf meegemaakt bij precies één auto dat ie dan toch net ietsjepietsje in het rood schoot. Volgens mij is die auto een uitzondering. Het toerenmetertje kan er trouwens ook wel iets naast zitten, net zoals je snelheidsmetertje (die geeft meestal een paar procent te hoog aan).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@AdrieK
Ik wist al wel dat je in de eerste versnelling zo in het rood zit ;p. Ik heb tenslotte al bijna mijn rijbewijs ;).
En ik zal niet gauw een lading van 3 ton gaan vervoeren met een auto. De krachten die dan op de aandrijfstang, drijfstang, cilinders etc. van een simpele personenauto komen zullen daar veel te sterk voor zijn. @mmm
Ik wist ook al dat ze vaak onder ideale omstandigheden testen. Dus met zo min mogelijk wrijving etc. Vandaar dat ik er ook bij schreef: ''Laten we voor het gemak stellen dat F,rw,lw,etc. verwaarloosbaar is.''
Ik heb nog nooit meegemaakt dat een auto op zijn topsnelheid reed, maar het is in ieder geval duidelijk dat het lastig word voor een auto om het rood in te rijden.
Maar stel dat een auto dat kan en een fabrikant dat test, zit de auto dan in de veilige zone of erboven? Je geeft aan eronder, maar is het niet toch zo dat ze voor het verkooppraatje toch het rood in gaan rijden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Ik heb nog nooit meegemaakt dat een auto op zijn topsnelheid reed," Dat doe ik in elke (eigen) auto wel eens... ;) "maar is het niet toch zo dat ze voor het verkooppraatje toch het rood in gaan rijden?" Nee, dat denk ik niet. Dan krijgt het automerk een slechte naam en bovendien een klant met een kapotte motor.
Er zijn weinig mensen die veel waarde hechten aan de topsnelheid; en die mensen die er wel waarde aan hechten, dat zijn vaak autoliefhebbers die wel ongeveer weten wat ze kopen. Het heeft voor een fabrikant gewoon geen positief effect om bewust een waarde op te geven die alleen haalbaar is door in het rood te gaan rijden in de hoogste versnelling.
Je kan natuurlijk altijd een gekke uitzondering treffen: zoveel merken, zoveel verschillende fabrikanten met een verschillende instelling. Maar dat betreft volgens mij dan echt uitzonderingen.
Ik denk dat de aangegeven topsnelheid niet eens gehaald word , Maar ik denk ook niet de maximale snelheid die er gehaald kan worden in de veilige toerenzone blijft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zelf heb ooit de topsnelheid bereikt met mijn vorige auto (opel Calibra). Deze bleef net in het veilige gedeelte. Desalniettemin heeft langdurig de topsnelheid rijden wel enige schade op. De motor moet immers wel erg hard werken.