Mag je in een auto rijden, waarvan de kilometerteller niet werkt?

De kilometerteller van mijn auto werkt niet meer. Ik wil graag weten of ik daar een boete voor kan krijgen als de politie me aanhoud.
Ik weet niet of dit APK gebonden is, maar de auto hoeft pas over een half jaar gekeurd te worden.
Als hier hoge boetes voor gelden, wil ik hem eerder laten keuren.

Toegevoegd na 2 minuten:
Met de kilometerteller bedoel ik de snelheidsmeter. Excuus!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
47.1K

Het beste antwoord

Kilometerteller is wat anders dan de snelheidsmeter, goed dat je het even nog vertelt in de toevoeging.

Dit mag niet: je moet namelijk weten hoe hard je rijdt. Als je dit niet weet, kan je te hard rijden etc. wat natuurlijk niet mag. Vandaar dat je een snelheidsmeter verplicht moet hebben. Een toerenteller alleen is ook niet goed genoeg.

Een kilometerteller, dus de cijfers die aanwijzen hoeveel kilometer je al hebt gereden, hoeft niet bruikbaar te zijn als je rijdt, dat is dus niet verboden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En als je dan een Tomtom in de auto hebt die aangeeft hoe snel je gaat?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Even opgezocht in mijn theorieboek: dit mag ook niet, omdat er een verschil is tussen de snelheid die je navigatiesysteem geeft en de snelheid die je auto zou weergeven (allebei kloppen vaak niet, maar ze gaan er vanuit dat de snelheidsmeter in de auto de juiste snelheid is). Een navigatiesysteem kan dus niet als vervanger werken voor je eigen snelheidsmeter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De snelheidsmeter van je auto geeft juist niet de juiste snelheid aan, maar moet verplicht een snelheid aangeven die tenminste 10% + 4km/u lager is dan de werkelijke snelheid. (Dus als je volgens je metertje 130 rijdt
dan rij je werkelijk maar maximaal 113 km/u) http://www.rdw.nl/SiteCollectionDocuments/VT/IKS/Handleidingen/Wijze%20van%20keuren%20IK%20M1%20versie%20jan%202012.pdf
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan wijst je meter dus hoger aan dan de werkelijke snelheid, niet lager want dan zou je harder gaan rijden dan toegestaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klopt inderdaad, hij 'wijkt' altijd af naar boven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Even een TomTom op het dashboard plaatsen, geeft ook de snelheid aan, of een mobiele telefoon met een App (snelheidsmeter)!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat mag dus niet, die geeft niet de 'echte' snelheid aan die de auto aan zou moeten geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Duidelijk uitgelegd! Bedankt!

Andere antwoorden (8)

Je auto zal dan niet door de APK doorkomen, maar zolang je APK nog geldig is, is er niks aan de hand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Even een TomTom op het dashboard plaatsen, geeft ook de snelheid aan, of een mobiele telefoon met een App (snelheidsmeter)!
Het is voor een agent lastig te constateren, maar je bent verplicht een snelheidsmeter te hebben.
Het boetebedrag weet ik niet maar reken op 300 euro of zo...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Even een TomTom op het dashboard plaatsen, geeft ook de snelheid aan, of een mobiele telefoon met een App (snelheidsmeter)!
Een GPS heeft een snelheidsmeter, tenminste, die van ons, een G....m (mag denk ik geen reclame maken).

Die zijn goedkoper dan een bon voor te hard rijden, en je weet dan ook meteen hoe je ergens moet komen waar je de weg niet weet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De snelheidsaanduiding van een GPS wordt niet gezien als een goed werkende snelheidsmeter, het heeft geen EU keurmerk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee maar wel een handige tijdelijke oplossing. Let op dat gps vaak en paar (op mijn telefoon ±5) km/u onder de echte snelheid zit.
De auto moet een goed werkende snelheidsmeter hebben. Dit is ook in eigen belang, zodat je ziet wanneer je te snel dreigt te gaan rijden.
Sinds vorig jaar is het géén A.P.K. eis meer.
jc54
12 jaar geleden
De kans dat je daar een boete voor krijgt is nihil , want je staat stil als je aangehouden wordt. Voor de politie is dus niet te constateren of je snelheidsmeter werkt of niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de Regeling Voertuigen staat het volgende:
" Personenauto’s die na 30 juni 1967 in gebruik zijn genomen, moeten zijn voorzien van een goed werkende snelheidsmeter, die ook bij nacht voor de bestuurder goed afleesbaar is ".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Even een TomTom op het dashboard plaatsen, geeft ook de snelheid aan, of een mobiele telefoon met een App (snelheidsmeter)!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan als extra hulpmiddel, maar is niet voorgeschreven / vereist; de snelheidsmeter wel.
Ook voor de APK hoeft de originele snelheidsmeter niet te werken. Er moet wel altijd een voorziening aanwezig zijn (tijdens het rijden) om de snelheid te bepalen. Dat mag dus ook een GPS systeem zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, je voertuig moet een goedwerkende snelheidsmeter hebben.

Een eventuele noodoplossing zoals GPS is leuk bedacht maar mag niet.

Als bron heb ik toegevoegd een kleine opfrissing van je verkeerstheorie.
Welke we als rijbewijshouder allen geacht worden te beheersen.

Toegevoegd na 4 dagen:
VERORDENING (EU) Nr. 407/2011 VAN DE COMMISSIE, inzake voertuigen

Geen werkende snelheidsmeter, geen typegoedkeuring.