Wat voor gereedschap kan ik kopen voor het verwisselen van een wiel?

Mijn garage draait mijn wielmoeren aan met pneumatisch gereedschap. Dat betekent dat de moeren niet los te krijgen zijn met het spleelgoedje dat in mijn achterbak zit.
Vanmorgen had ik een lekke band, ook met een kruissleutel ging geen enkele moer los. Ik moest de hulp inroepen van een hulpdienst. Met een stuk steigerpijp en een sleutel gaven de moeren zich gewonnen. Maar ik kan toch moeilijk met een steigerpijp gaan rondrijden? Wat voor soort gereedschap moet ik kopen om zelf een wiel te kunnen verwisselen? Er zijn telescopische wielmoersleutels voor een tientje te koop. Gereedschap voor een tientje? Kan dat wat zijn en helpt dat?

escape
12 jaar geleden
in: Auto's
8.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
rij jij met een vrachtwagen rond of zo?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Naar die garage gaan en zeggen dat dat belachelijk is .
En een klacht indienen .
En het is ook nog heel slecht voor de wielen en wielmoeren .
En dan kan je gewoon je kruissleutel blijven gebruiken .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
inderdaad Teun !

Het beste antwoord

Wielbouten dienen te worden aangedraaid met een momentsleutel. Dat betekent dat ze worden aangedraaid met een moment ("kracht") dat niet hoger wordt dan een ingesteld aantal Nm (Newton-meter).

De reden hiervoor is simpel: "na vast komt af", als je begrijpt wat ik bedoel...

Nu bestaan er ook pneumatische momentsleutels, dus het feit dat jouw garage pneumatisch gereedschap gebruikt, wil niet per definitie zeggen dat ze de bouten met het maximaal mogelijke moment aandraaien (en doen ze dat toch, dan moet je direct een andere garage zoeken).

Desalniettemin gaan wielbouten vastzitten. Om ze los te krijgen is altijd een groter moment nodig dan het moment waarmee je ze hebt aangedraaid. Dat komt onder andere door roest.

Een truc die ik ooit heb gebruikt om een wielbout los te krijgen, en die - na een aantal pogingen - goed werkte, is deze:

(Ik had zo'n kruisvormige, of +-vormige zo je wilt, sleutel.)

--  Zet de sleutel op de wielbout.
--  Maak een stevige steun, bijvoorbeeld van planken of stenen, waarop je het andere uiteinde van de sleutel legt.

De sleutel rust nu dus horizontaal: het ene einde om de wielbout, het andere einde op jouw steun.

--  Trap nu met je hak op het naar links wijzende "zij-uiteinde" van de sleutel.

Door de kracht van de trap zet je veel meer kracht, en dus veel meer moment, dan je ooit met je handen kunt uitoefenen. Die kracht duurt weliswaar maar heel kort, maar het is voldoende om de bout door het eerste "kleef-moment" heen te trekken.
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Slim: +

Andere antwoorden (3)

Dat is natuurlijk belachelijk wat ze bij de garage doen !!

Ten eerste moet je bij voorbaat zeggen dat ze je wielen met een newtonmeter vast zetten en dan met maximaal 120newtonmeter !!
Dan krijg jij gewoon je wielen los met een kruissleutel !!

Geen ander gereedschap dus !!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die ervaring had ik ook al. Garages behoren hun luchtsleutels niet op vrachtwagenwielen af te stellen maar dat wordt vaak zo gedaan vanwege het losmaken. En ook ik heb wel eens een fabriekssleutel in een krul gedraaid omdat hij van waaibomenstaal bleek gefabriceerd.
Ikzelf heb dit uiteindelijk opgelost door rond te rijden met een telescopische wielmoersleutel die ik bij een gespecialiseerde autotuningwinkel had gekocht, en met de garantie dat deze tegen de berekrachten van een boer was bestand. Hij paste zelfs precies in en op de krik, kostte wel 37 euro maar toen ik naar de APK-keuring mijn auto weer ophaalde bleek hij gestolen door onbekend garagepersoneel. Zelfs de LED-lampen met B14-fitting hadden ze uit mijn achterlichten ook nog gestolen. Sindsdien haal ik mijn auto voor de keuring helemaal leeg en voeg na de keuring alles weer toe.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb zelf ook een keer staan schelden op een paar wiel bouten. dit was van een hyundai was het linker voor wiel. ging niet los met de sleutel van de krik en niet met een kruissleutel. deze auto bleek achteraf links (bestuurder zijde) links draad te hebben moest dus rechtsom draaien om ze los te halen