Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het schadelijk om lang door te rijden met een reserveband? Waarom?

None

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
13.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Zolang je maar niet de op de band aangegeven maximale snelheid overschrijdt. Indien dat er niet opstaat, kan ik u verder niet helpen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat hangt er vanaf of de reserveband een thuiskomertje is of een volwaardige band. Ik zelf heb bijvoorbeeld een volwaardige band in de auto liggen, van dezelfde type en afmetingen als de rest van de banden. Anders dan dat hij net iets minder is afgesleten zijn er geen verschillen en kan het ook geen kwaad.

Een thuiskomertje is dat kleine bandje die je er eventjes op kan zetten en waar vaak stickers op zitten dat je er maximaal 80 km/u mee mag rijden. Die zijn niet bedoelt voor lange ritten. De band is ook kleiner wat de auto ook anders belast dan normaal en dat is ook niet helemaal gezond hoewel het voor een keertje niets uitmaakt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In sommige landen mag men een thuiskomer alleen gebruiken om naar een herstelinrichting te rijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij is een 'thuiskomertje' wat smaller maar wel dezelfde diameter. Verder vind ik het een prima antwoord +1
Indien de reserveband dezelfde karakteristieken heeft als de overige banden en velgen, kan men daar gewoon op rijden.
Behalve met een thuiskomertje. Daar gelden andere regels voor qua snelheid en belasting. In sommige landen mag men deze alleen gebruiken om naar een herstelinrichting te rijden.

Echter men rijdt nooit zo lang door ZONDER reserveband. En om alle banden gelijkmatig te laten slijten wisselt men alle banden in een bepaald patroon.

Resume: Als men op een reserveband rijdt, dan moet men de lekke band z.s.m. laten herstellen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kruislings verwisselen van banden is iets van vroeger. Het is niet verstandig om de banden kruislings te wisselen omdat de band dan anders (in een andere richting) belast wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alleen wisselen met 1 achterwiel.
(dezelfde rijrichting)

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding