Kan er veel schade aan een auto komen als hij zonder olie heeft gereden?

Hallo allemaal

Vanmorgen was ik onderweg met mijn auto toen opeens uit het niets het olie lampje begon te branden.
waar na even later ook mijn motor uit viel en niet meer wou starten (Was nog opweg naar een veilige plek om aan de kant te zetten)
Eenmaal de wagen aan de kant geduwt heb ik er weer olie bij gedaan en zag ik dat de pijlstol er half uit was en dat er rond om de peilstok een hoop olie lag.
De pijlstok heb ik dus ook meteen terug gedrukt.
Maar me wagen wil nogsteeds niet start.
(maakt geen vastlopend geluid als ik dit probeer)
Wat kan er hier nu aan de hand zijn?

Het gaat hier trouwens om een seat ibiza uit 2001

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
47.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet starten of niet aanslaan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je olielampje gaat branden betekend 'een veilige plek' niet: doorrijden naar de volgende parkeerplaats...

Het beste antwoord

Dat de peilstok met olie naar buiten gedrukt was duidt op overdruk in het carter.
Meestal wordt dat veroorzaakt door gebroken zuigerveren zodat de druk van een cilinder langs de zuiger in het carter terecht komt.
Er kan dan ook olie via de carterventilatie in het luchtfilter of de carburateur eronder gedrukt zijn.
Zal helaas wel een dure reparatie worden zoals in de andere antwoorden ook al staat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb mijn auto nu bij de garage staan, daar staan ze nog steeds met een raadsel wat er nu precies gebeurt is.
Op dit moment zullen ze bezig zijn met het blok te onderzoeken.
Maar overdruk in de carter leek bij hun wel het geval. naar het aanhoren van mijn verhaal. al komt het bij het soort blokken dat in mijn seat lag eigenlijk nooit voor.. (ag eens moet de eerste keer zijn)
aan onderhoud van de auto heeft het in iedergeval niet gelegen dat zag er allemaal perfect uit. een ding is ook zeker ik moet rekening houden met een reparatie van rond de 1000 euro.
daar bij moeten we nog kijken wat het besten is om te doen
-motor blok repareren
al lijkt mij met het horen van de lijst wat er allemaal krom, gebroken en vast zit niet te doen met 1000 euro
-nieuwe ruil/gebruikte motor er in
Even rond kijken op internet dus Iedereen in iedergeval bedankt voor de reacties

Andere antwoorden (5)

Ga er maar vanuit dat er _veel_ schade is.
Denk daarbij aan een complete motorrevisie of een ruilmotor. Hou er rekening mee dat de auto total loss is, maar misschien heb je geluk ...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord, Dan ga ik inderdaad maar hopen dat het mee valt. maar ik vrees heel eerlijk ook het ergste.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach, je kunt het ook positief bekijken: binnenkort rijdt je waarschijnlijk in een nieuwe(re) auto rond.
Succes en Sterkte.
Ja. Er kan veel schade aan de motor ontstaan als je zonder olie hebt gereden. Je zuigerveren kunnen kapot gaan die dan je cilinder kapot maken. In principe is je hele motorblok naar de filistijnen.
Dus ik denk een dure reparatie (nieuw motorblok). Maar dat kunnen ze pas zien als de kop word gelicht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De smering van de krukas loopt bij gebrek aan smering het grootste gevaar. Deze is gelagerd door middel van glijlagers die bij gebrek aan smering haast onmiddellijk de geest geven! Gecondoleerd......
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat had ik ook een keer met mijn auto.....en die was toen helemaal kapot...heb er nog 3 keer mee kunnen rijden...maar na een kwartier begon ie als een gek te roken en deed de motor niets meer...helaas
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Reken er maar op dat de motor van je auto op tragische wijze overleden is. Als de auto zelf nog in goede staat is, kun je een ruilmotor overwegen.