Als een auto voorbij de 200.000km heeft gereden. Is het dan nog de moeite om hem te kopen 2e hands?

Of is hij dan motorisch/onderdelen op?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
79.8K

Het beste antwoord

Het is *altijd* de moeite waard om zo'n auto te kopen. Je moet er alleen op letten dat de prijs navenant is...

Dieselmotoren kunnen zonder enig probleem 250 Mm mee (Mm = 1000 km  --  dat schrijft hier even wat makkelijker). 300 Mm is ook goed haalbaar. Kijk dus hoeveel Mm per jaar jij denkt te rijden, en dus hoe lang jij nog met deze auto kunt rijden voordat hij echt "op" is.

Voor benzinemotoren is 200 Mm al erg veel. Modernere benzinemotoren zijn beter, dus die kunnen wel 250 Mm halen, maar 't wordt wel op de grens.

Rijdt de auto op gas, of heeft hij vroeger op gas gereden, dan zou ik hem niet meer kopen op 200 Mm. Bij verbranding van gas ontstaan namelijk hogere temperaturen; dat is een zwaardere belasting voor de motor.

Van belang voor je afweging is verder of er aantoonbaar onderhoud heeft plaatsgevonden. Zo niet, dan zou ik flink gaan twijfelen.

Informeer eens bij de ANWB of bij een ander keuringsstation wat een keuring kost. Zo'n keuring geeft je een goed overzicht van de stand van zaken, inclusief de te verwachten kosten van de noodzakelijke reparaties. Je kunt vooraf afspraken maken met de verkoper bij welke keuringsuitslag (inclusief reparatiekosten!) je de auto nog koopt, en voor wie dan de keuringskosten en de reparatiekosten zijn.

Laatste ding om rekening mee te houden is of je zelf kunt en wilt sleutelen bij kleine gebreken. Hoe meer kennis, tijd en zin je hiervoor hebt, hoe eerder je zo'n oude auto kunt overwegen.

Je ziet, een kant-en-klaar recept kan ik je niet geven; ik hoop dat ik je voldoende gedachten heb kunnen aanreiken om tot een beslissing te kunnen komen.
Cryofiel
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Smiley vergeten bij mijn eerste alinea. Hier issie alsnog:
;-)

Andere antwoorden (10)

Is het een diesel, dan kan dat nog heel goed...

Is het een benzinemotor, dan zou ik toch wat nader onderzoek laten doen...

Toegevoegd na 2 minuten:
Maar laat er iemand naar kijken, het kost een paar centen, maar het bespaart je wel een hoop ellende achteraf...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou er in het algemeen niet aan beginnen. 200K kilometers is een serieuze afstand. Het motorblok & de zuigers zijn dan al redelijk versleten en zullen waarschijnlijk veel van de compressievermogen verloren hebben. Ook allerlei andere lopende onderdelen hebben hun beste tijd gehad.

Dit alles is zeer merk-afhankelijk. Sommige auto's zullen bij 200K al o het kerkhof staan, terwijl andere merken aanmerkelijk langer (lees: 100K's) mee gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sowieso ligt het eraan of het een diesel of een benzine is. Verder moet je nog kijken naar of de motor een 1.4 met 75 pk is of een 3.0 v6 bijvoorbeeld.
Het beste kan je iemand meenmen die er verstand van heeft want of je een goeie 2ehands koopt ligt aan veel meer dingen dan alleen de kilometerstand!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het een Mercedes is dan zou ik het zonder problemen doen...

Maar bij alle andere merken zou ik er toch eens een test door de ANWB aan vooraf laten gaan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Juist ja... haha Mercedes heeft eind jaren 90 een enorm probleem gehad met de betrouwbaarheid van de electronica. Ontzettend slechte auto's. Lees het maar eens na. De types daarvoor zijn niet kapot te krijgen en tot 500.000 km vaak redelijk probleemloos. Pas op om elke Mercedes kwalitatief goed te noemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met mijn Mercedessen van '95 en '99 heb ik absoluut geen enkel probleem gehad in respectievelijk 48.000 en 36.000 km. Daarbij komt dat je zelden op het internet fora vind van mensen die uitermate te vreden zijn over hun auto. Alleen maar van mensen die klagen. Sinds 1926 als Mercedes-Benz een degelijk en betrouwbaar merk. (Dit is het jaar dat Daimler en Benz gedwongen werden om te fuseren.) En ik heb in tegenstelling tot een aantal andere merken nog nooit zo probleemloos gereden als in de Mercedes... Maar ga even zoeken op klachten over Volvo's, BMW's, Saab's, Audi's, Fords etc. etc. etc. Ieder merk heeft wel eens een serie problemen...
ligt aan de prijs kwaliteit verhouding
Zijn het snelweg kilometers of stads?
Was het een rustige chauffeur die de motor rustig op temp bracht of een coureur.

200k is op zich geen eindstation. Misschien wel eerder voor een suzuki0.9 liter. maar niet voor zwaardere motoren en al helemaal niet voor diesels.

Mijn zwager kocht een renault lagune met 220k op de teller maar rijdt zelf maar 15000 per jaar. De auto is van een man geweest die dagelijks Huizen Den helder reed.
Hij heeft hem nu al 4 jaar zonder bijzondere problemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als een auto altijd zijn beurten heeft gehad en de versleten onderelen zijn vervangen door originele nieuwe maakt het niet veel uit. Als een auto in 10 jaar tijd 2 ton gelopen heeft zijn er dat 20.000 per jaar. Niets dus.

Ik heb auto's gezien met iets boven de ton op de teller en uitgeleefd van binnen, alles kapot en versleten.

En dan nog het volgende. Er wordt ontzettend gehamerd op de nationale autopas. Nou, dat is een wassen neus.
Stel je koopt een auto met 70K op de teller, elk jaar voor de APK draai je de kilometerstand terug tot een acceptabel getal, stel 10K per jaar, je rijdt het ding 3 jaar, rijdt er werkelijk 90K mee maar er zijn er volgens de Pas maar 30K bijgekomen.
Mooi dat iedereen het ding wil omdat er nog maar 100K op de teler staan ipv 160.000. Scheelt al snel een paar duizend Euro en terugdraaien kost je 50 euro per jaar. Te uit je winst. En denk nu niet dat dit niet gebeurd.

Vaak zijn auto's waar 200K op de teller staat en met boekjes erbij eerlijker dan net zo oude auto's met hele lage kilometerstanden.

Bottomline...... laat een auto nakijken en verdiep je op voorhand in alle zwakke plekken van dat model, op bijv. www.carsurvey.org.
Denk niet dat juist jouw auto geen last heeft van die zwakke plekken, je komt hoe dan ook aan de beurt. Als je kunt zien in de boekjes dat bijv. alle modificatie's ooit zijn doorgevoerd heb je een potentiele goede auto te pakken.

Succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor, afhankelijk van het merk, en motortype..
Ik heb een Audi A8 met 4,2 V8 motor uit 1995 met bijna 3 ton op de klok, en deze motor is nog in uitstekende conditie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Gdanonym;

Hier is zonder extra informatie geen sluitend antwoord op te geven, want het hangt van te veel dingen af. Merk en type van de auto bijvoorbeeld. Diesel en benzine is al genoemd, dat kan inderdaad een factor zijn die meespeelt. Maar dat ligt niet alleen aan het motortype, maar vooral ook aan het feit dat met diesels in het algemeen meer lange afstanden wordt gereden. Een benzinemotor die goed wordt warmgereden en voornamelijk snelwegkilometers maakt kan net zo goed als een diesel vele honderdduizenden kilometers draaien. Autoweek had enige tijd geleden een stuk over een 10 jaar oude BMW met een benzinemotor (een 528i, meen ik) die zonder enig noemenswaardig mankement al meer dan een half miljoen kilometer had gedraaid. Kort daarna ging het over een Citroën BX 1,4 op LPG die de NEGEN ton al was gepasseerd. Liep zo ongeveer op zijn laatste benen, maar wat wil je. Ook van belang is het nagaan of er een goede onderhoudshistorie is. Kom zoveel mogelijk over de vorige eigenaar(s) te weten, dat kan veel vertellen over hoe er met de auto is omgesprongen. Vergeet ook vooral niet dat het niet alleen om de motor gaat; de hele auto heeft diezelfde afstand gedraaid, dus veel slijtagedelen (remmen, dempers, uitlaat, accu, distributie, dynamo, banden) kunnen inmiddels (weer) aan vervanging toe zijn. Als je het dan slecht treft heb je in een jaar meer onkosten dan de auto gekost heeft. Kortom, het kan best de moeite waard zijn, maar je moet jezelf goed informeren. Sommige auto's met meer dan twee ton op de teller zijn zelfs beter dan andere met nog geen halve ton ervaring. En sommige ook niet....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een auto die veel gelopen heeft verbruikt meer olie. Het bouwjaar is belangrijker, de km stand zegt voor de handel veel minder. Is het een auto van tien jaar of ouder kijk dan vooral naar de accu en de dynamo, die zijn vaak aan vervanging toe.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb altijd pas auto,s gekocht als ze 200000 gelopen haden mijn laatste 2 ford focus en fords mondeo heb ik bijde naar de 400 000 km gereden mijn huidige ford focus heeft er nu 305,000 op zitten