moet de huidige eigenaar, waar de auto op naam staat, aanwezig zijn bij het overschrijven van zijn auto op het postkantoor?

het gaat dus in het kort, om mijn auto (staat op mijn naam) die mijn vrouw met alle benodigde papieren (kent. deel II etc) wilt overschrijven naar de volgende eigenaar op het postkantoor. Kan dit? Of moet ik hierbij aanwezig zijn?

Ik ben namelijk aan het werk en mocht er een koper komen, kan zij dit dan regelen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
38.8K

Het beste antwoord

De koper gaat met kent.deel 2 en deel 3 naar postkantoor.
Hier wordt een vrijwaringsbewijs meegegeven als bewijs dat de auto is overgeschreven. Dit bewijs is voor de verkoper,en geeft nu pas deel 1 af.Anders ben je alles kwijt waneer de koper verkeerde bedoelingen heeft.
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nee, wanneer de eigendomspapieren van de huidige eigenaar aanwezig zijn, is het voldoende om de auto over te schrijven.
Veel handelaren doen dat ook. Wanneer ze een auto verkocht hebben geven ze soms de eigendomspapieren mee en dan kun je zelf de auto op je naam zetten. Als je het overschrijvingsbewijs aan de handelaar laat zien krijg je de sleutels en kun je gaan.

(Wat je wel nodig hebt bij het overschrijven is het identiteitsbewijs van degene die de auto op zijn/haar naam laat zetten.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee,daar hoef je zelf niet bij aanwezig te zijn.
Je vrouw kan dit helemaal alleen afhandelen.
Zorg wel dat je het vrijwaringsbewijs krijgt.

Als wij een auto kopen voor de export,van een particulier.
En de auto bevalt,dan wordt deze betaald en we krijgen de papieren en de nummerborden mee.
De auto blijft bij de eigenaar.
Dan met papieren en de nummerborden naar de RDW waarde nummerborden worden ingeleverd,en de auto wordt overgeschreven.
Dan met het vrijwaringsbewijs naar de eigenaar,en de zaak is rond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee dat hoef niet, maar ik heb wel eens gezien dat er wel om een id kaart gevraagt werd van de zogenaamde verkoper omdat de vrouw achter de balie het niet vertrouwde, of dit standaard of rechtmatig is weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook uw vrouw hoeft niet mee naar het postkantoor, de koper zelf moet naar het postkantoor met het gedeelte ten naamstelling (deel 2) en kopie deel 3.

Pas na overhandiging van het vrijwaringsbewijs mag u of uw vrouw pas het voertuigherkenning gedeelte (deel 1) en de sleutels aan de nieuwe eigenaar overhandigen.

Dus ook uw vrouw kan en mag de auto niet overzetten op de naam van de nieuwe eigenaar behalve als uw vrouw de nieuwe eigenaar is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
?? De vrouw kan gewoon mee, hoeft niet.
Ze kan de auto niet overzetten? nee, dat doet het postkantoor. Vs vraagt of hij mee moet of dat de vrouw mee kan gaan.
De nieuwe eigenaar moet altijd mee natuurlijk of die gaat alleen. Je mag wel eerder de sleutels meegeven en deel 1, het is alleen niet verstandig, er bestaat dan de kans dat het niet overgeschreven wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lees is goed. Ik schrijf toch niet dat de vrouw niet mee mag. Ik schrijf toch duidelijk dat de nieuwe eigenaar naar het postkantoor moet om over te schrijven en niet de oude eigenaar. Lezen is een kunst op zich. Eerst een lesje nemen in lezen voor dat je commentaar geeft. Overigens mag je de sleutel en het voertuig deel niet mee geven, men maakt zich dan medeplichtig als er met de auto een misdrijf plaats vind anders dan de diefstal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mm, komt me bekend voor....