Als je motor is afgeslagen tijdens het rijden, is het dan beter te starten met je startmotor of door de koppeling te laten opkomen?

Buiten de nog betere vraag "hoe komt het dat de motor zomaar afslaat tijdens het rijden (gas los en koppeling in).
De auto rolt dus nog.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
11.1K

Het beste antwoord

Kijk in het instructieboekje of je de auto uberhaupt MAG aanduwen (dat is technisch hetzelfde als vanuit je rolsnelheid starten). Sommige katalysatoren kunnen daar niet tegen. Dan dus altijd starten met startmotor, omdat dan de juiste startprocedure in gang gezet wordt. Als de auto aangeduwd mag, dan kan het ook vanuit je rolsnelheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Zowieso niet met je startmotor. Zet je koppeling in. Langzaa,m laten opkomen en dan zou de auto door moeten starten. Alsof je een auto laat starten door aan te duwen.

Dat je motor ofslaat is overigens een zeer slecht teken. Klinkt als vuil bougies oid. Ik zou een garage de auto laten doorkijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De nog rollende 'massa' van de auto heeft genoeg energie om de motor opnieuw te starten. Via de koppeling dus....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op de koppeling opnieuw starten, en afslaan kan een hoop oorzaken hebben maar een die ik zo nu bedenk is de accu, als die niet oplaat en echt leeg is loop je auto ook niet meer, ook al rij je nog en zal dan afslaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tijdens het rijden de motor nimmer opnieuw starten, het afslaan van de motor heeft een oorzaak.

Breng de auto eerst aan de rechterzijde van de weg tot stilstand en start hem dan opnieuw met de startmotor.

Overigens is het heel onverstandig om een auto over een langere periode te laten rollen met een ingetrapt koppelingspedaal, als eerste is het zeer schadelijk voor de drukgroep en als tweede, in geval van nood heb je het voertuig niet volledig onder controle.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door de koppeling zachtjes door te laten komen;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kijk uit !!!
als je via contact opnieuw probeert te starten terwijl de auto nog rolt,dan moet je meestal het contact een stukje terug draaien voordat je opnieuw kunt starten.
als je nu te ver terug draait kan het stuurslot erop springen met alle gevaarlijke gevolgen van dien !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoor, je kunt vanuit de contactstand direct door naar "starten". Je hoeft de sleutel niet eerst terug naar "uit" te draaien.
Met de startmotor starten terwijl de auto rijdt kan de startkrans beschadigen (het maakt meestal ook extra lawaai). Dus met de koppeling weer starten. Afhankelijk van de oorzaak van het afslaan kun je dan gewoon verder rijden (of hij slaat prompt weer af en dan moet je aan de kant). Let dan op dat veel (oudere) auto's de rembekrachtiging vermindert als de motor niet draait.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat beschadigen van de starterkrans kan alleen maar als de auto in een versnelling staat en de koppeling omhoog is. Met de koppeling ingetrapt is er niets aan de hand want dan staat de motor gewoon stil, ook al rolt de auto nog. Naast de rembekrachtiging vervalt bij afgeslagen motor ook de stuurbekrachtiging. Ook een puntje om even in de gaten te houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt van die startkrans, foutje inderdaad.
En van de stuurbekrachtiging, maar ik ging er van uit dat je is die situatie niet ook nog eens scherpe bochten gaat maken.
Antwoord op je tweede vraag:

Kan verschillen, bij mij was dat laatst door een vuil luchtfilter en het kan ook weleens de ontsteking (punten in mijn geval) zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik start ALTIJD met de startmotor als het gebeurt dat de motor tijdens het rijden afslaat. Auto's met een katalysator mogen niet door aanslepen of aanduwen gestart worden. Starten door tijdens het uitrollen de koppeling te laten opkomen is feitelijk hetzelfde. Door het toepassen van een verkeerde startprocedure kan het je een katalysator kosten. En dat is een dure grap.