verbruikt een auto meer als er iemand mee rijdt?

Mijn collega beweert dat hij 10 euro meer kwijt is per week dan normaal omdat ik met hem mee rij naar het werk.
Het is per dag 20km dus per week 100km hij rijd in een diesel

Toegevoegd na 12 uur:
Als extra aanvulling:
Ja ik krijg reiskosten vergoeding maar ik betaal ook nog voor de trein meer dan 200 euro per maand tegenover 70 euro reiskosten vergoeding.
Persoonlijk ben ik van mening dat extra geld vragen om mee te rijden per persoon verschil.
Ik zelf zou als ik een auto heb nooit iemand geld vragen om een stukje mee te rijden.
Ik ga het hem wel iedere dag betalen omdat ik anders met de bus 12 euro per week kwijt ben en een kwartier te laat ben op het werk.
En nee hij hoeft niet om te rijden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
11.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan zou zijn verbruik opeens meer dan dubbel zo hoog zijn? Vreemd hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat lijkt me erg veel., tenzij hij ineens veel harder of anderszins anders gaat rijden als jij erbij inzit. Evengoed is het natuurlijk best aardig om wel een (kleinere) vergoeding te geven als je met hem meerijdt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja ik ben ook best bereid om wel wat te geven maar 500 euro op jaarbasis vind ik toch wel wat te gek, hij verdient al 3x zoveel als ik
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoeveel hij verdient, maakt niet uit. Het eerlijkst zou ik persoonlijk vinden als jullie de vervoerskosten deelden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De volledige kosten ja, niet alleen de meerkosten. Maar ik ben van een andere generatie vrees ik....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Marleen: Ik heb altijd de variabele kosten gedeeld...standaard ca 2 keer het brandstof verbruik. Of te wel de meerijder betaald de brandstof voor de rit, de eigenaar van de auto de rest. Niet dus de vaste kosten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Marleen: Ja, de volledige kosten. Samen uit, samen thuis, samen delen.

Antwoorden (9)

Hij verbruikt wel iets meer omdat er meer gewicht in zit.Maar ik denk dat het een tientje per jaar is ipv 1 week.
Of het moet zijn dat je 300 kg weegt maar dat zal wel niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weeg 80 kilo
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dan is het echt geen 10 euro p/w
Het verbruik neemt toe met het percentage van de gewichtstoename. Stel de auto + bestuurder weegt 1500 kilo en de passagier 100 kilo. Het verbruik mét passagier stijgt dan met (1500 + 100) / 1500 = 6,67 %. Stel men rijdt 500 km per week á 10 eurocent per km = 50 euro, dan stijgen de kosten met 6,67 % naar 53,33 euro.

Kortom: een tientje zal het niet zijn, maar ook niet zo goedkoop als men soms denkt. Vandaar dat ook wordt afgeraden om onnodige spullen altijd mee te vervoeren in de auto. Vergeet ook niet dat een openstaand raam, airconditioning of zachte banden al gemakkelijk een verbruikstoename van meer dan 10% veroorzaken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedrag komt aardig in de buurt, maar vergeet niet dat je door het vervoeren van een collega ook een stukje vrijheid (om je eigen tijd in te delen) en een stukje privacy inlevert, en dat die collega anders vele malen hogere kosten heeft om op zijn werk te komen. Ik vind het eerlijk gezaegd meer dan billijk, en snap niet waarom die collega ineens de kwaaie pier is hier. Voor niks gaat alleen de zon op, hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt allemaal wel wat je zegt Marleen, maar de vraag gaat over de bewering van de collega, die stelt dat hij 10 euro per week extra kwijt is. En dat klopt waarschijnlijk niet. Van mij zou hij ook best dat tientje mogen hebben, want ook dan is het nog goedkoop vervoer (probeer voor dat geld maar met de bus te gaan!), maar daar hoeft 'ie niet om te liegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet wat voor auto hij heeft (kan wel een busje zijn met werkmaterialen), hoeveel de diesel nu in Nederland kost (zal ook wel een flinke duit zijn), hoeveel dat ding rijdt, of er airco inzit etcetera. Het is best een moeilijke berekening om precies te maken, dus denk ik dat de schatting wel eens aardig in de buurt kan zitten.
Mijn haren gaan echter stijl overeind staan van de manier waarop de vraag gesteld is ; alsof iemand die al drie keer zoveel verdient als hij (volgens eigen zeggen) er maar geld bij moet leggen om hem gratis naar zijn werk te brengen ; sodemieter op zeg ; ga dan lekker fietsen, het is maar 20 kilometer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat die collega gewoon probeert om een deel van de vergoeding te vangen. Ik persoonlijk zou daar rechtstreeks om vragen. Jij krijgt een woon-werk reisvergoeding. Als je met mij mee wilt rijden doen we 50-50. Niet mee eens? Jammer dan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Al reed 'ie een vrachtwagen van 30 ton. Voor een gewicht van pak 'm beet 70 kg verbruikt een auto (die pak 'm beet minstens 10x zo zwaar is) niet dermate meer brandstof dat het over 100 km 10 euro kost en dat is wel wat de collega beweert (volgens vraagsteller althans). Voor een tientje kun je met een normale auto die hele 100 km afleggen. Als dat voor elk extra persoon een tientje extra wordt, dan wordt carpoolen niet echt nuttig meer. Maar nogmaals, ik ben 't er geheel mee eens dat vraagsteller maar lekker moet gaan fietsen, als een tientje al teveel gevraagd is voor een persoonlijke taxi.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat ik ook al zei ik zal het hem ook wel geven, ik was alleen benieuwd of het klopt wat hij zei, blijkbaar liegt hij hierover.
Ik zal daarover ook geen discussie met hem maken.
Misschien dat het niet helemaal een tientje is, maar een extra passagier = extra gewicht en dus ook extra kosten.
Hoeveel precies hangt van het gewicht van de auto af, het brandstofverbruik en de brandstofprijs en zelfs de bandenspanning en de buitentemperatuur.

Echter, dat hij een -in mijn ogen ZEER kleine bijdrage vraagt voor het feit dat je meerijdt in zijn auto, is niet meer dan billijk. Wat is voor jou het alternatief ? Zelf rijden is duurder, het openbaar vervoer is duurder, en zelfs fietsen zal voor jou wel eens duurder kunnen uitpakken, want ook die zijn niet 100 % onderhoudsvrij.

Als er in mijn ogen dus IEMAND is die hier een slaatje uit de situatie probeert te slaan, sorry, ben jij het. Je collega helpt je voor een drol en drie knikkers uit de brand en bespaart je op die manier een hoop tijd, geld en moeite, en jij piept over een lullig tientje. Ik weet niet of je het hier al met hem over gehad hebt, maar eerlijk is eerlijk, van MIJ mocht je voortaan op de pedalen als je niet bereid bent het feit dat ik mijn, tijd, privacy en -al is het maar een paar euro - extra brandstof in je stop zonder daar zelfs maar spontaan iets van terug te krijgen. Eerlijk gezegd vind ik het vrij onbeschoft dat je het zo ver hebt laten komen dat hij het je zelf moet vragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal mee eens. Lekker zelf je eigen vervoer regelen, als een tientje al teveel is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik betaal al 10 euro per dag voor de trein.
Als ik een auto heb en een collega zou mee willen rijden zou ik daar absoluut niks op tegen hebben en ook niks van hem vragen.
Maar goed dat is natuurlijk ieder zijn eigen mening
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben het helemaal niet met je eens! Hij moet er toch heen en hoeft niet over geld te gaan zeuren -
Laten we even eerlijk zijn. Voor 20 kilometer krijg jij ook een onkostenvergoeding. Als jij met hem meerijd is het niet meer dan billijk dat je hem daarvoor een deel van jouw vergoeding geeft. Zo hebben beiden er wat aan. Het kan niet zo zijn dat jij met hem mee rijd en zelf de woon-werk verkeer vergoeding van jezelf gaat opstrijken. Dan zou ik als collega al gauw zeggen toedeldoke. Je rijd maar lekker zelf.
En misschien moet je collega omrijden om jou op te halen. Er zit voor hem toch extra tijd in plus hij kan niet zomaar even vrij pakken zonder dat ook eerst te regelen met jou. Dus hij heeft toch extra verantwoording.
Als ik bedenk wat voor vergoeding je voor 20km woon-werk verkeer krijgt vind ik 10 euro per week maar een kleinigheid. En het is even ongeacht hoeveel je collega aan salaris krijgt. Dat mag je in dit geval niet meetellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Indien inderdaad woonwerk vergoeding wordt betaald is het logisch dat degeen die de kosten maakt ook de vergoedingen krijgt. Dat staat echter los van de vraagstelling. Die gaat over het brandstof verbruik van auto.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou. Ik denk dat het niet zozeer het verbruik is waar ie mee zit maar de vergoeding die die moet betalen. Zijn chauffeur benoemt het nu onder de noemer extra verbruik, maar eigenlijk wil ie gewoon delen in de kosten/baten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lang niet elk bedrijf geeft een reiskosten vergoeding.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb er blijkbaar niet bij gezegd dat ik meer dan 200 euro per maand aan treinkosten kwijt bent tegenover die 70 euro per maand aan reiskostenvergoeding
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom betaal je dat voor de trein dan? Als je toch met hem meerijd kan je dat ook stoppen. Die enkele keer dat je dan met de trein moet kan je dan ook wel per rit betalen
Het antwoord op je vraag is: JA
tien euro? NEE

Een vergoeding van 2 euro per dag lijkt mij echter een heel nette bijdrage.

Het is inderdaad niet zo dat hij 2 euro per dag meer verbruikt (Rijdt hij om voor je?????) Maar je gebruikt wel zijn vervoersmiddel.
(tenzij het een leaseauto is)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een auto verbruikt op een vlakke weg GEEN extra brandstof per km als ie zwaarder belast wordt (mits de berijder "het nieuwe rijden" werkelijk beheerst)
Hiermee ben ik het dus oneens met der andere reageerders...met reden.

Een auto heeft brandstof nodig om de rolweerstand te overwinnen, die neemt wel minimaal toe. Door de band een beetje harder op te pompen (aanpassing aan de auto belasting dus, iets van 0,1 bar) maak je die toename ongedaan.
De auto zakt iets dieper door de vering (de hydraulische citroen vering daargelaten) . Daardoor neemt het frontaal oppervlak af en met die afname neemt ook de totale luchtweerstand af. (cw*frontaaloppervlak*V^2)
Op de snelweg is die luchtweerstand de grootste gebruiker en weegt dit zwaarder dan de toename van de rolweerstand en extra verbruik bij optrekken. Niet voor niets rijdt ik met vakantie belading (dicht bij maximum toegestane belading) zuiniger dan als ik alleen in de auto zit.

In de bebouwde kom is met name "sportief rijden" wel duurder...zowel aan brandstof voor het optrekken als extra band en rem slijtage. Bij rustig rijden en uitrollen zal je met extra gewicht in de auto juist beter (= zuiniger) kunnen uitrollen.

Het enige dus wat dat meerverbuik kan rechtvaardigen is het aantal km dat jouw collega extra rijdt om jou op te halen en weg te brengen...diesel = 1 op 15 tot 1 op 20 dus meer 90 km omrijden per week om die 10 te rechtvaardigen ('s ochtends en 's avonds 9 km).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je praat wel mooi met natuurkundige termen, maar je berekent niet daadwerkelijk hoe een verschil in massa geen verschil in benodigde aandrijvingsenergie vanuit de motor vereist. Daarnaast zeg je dat op de vlakke weg de auto geen extra brandstof zou verbruiken, maar de auto moet nog wel eerst optrekken... En dat gaat via de simpele formule kracht = massa * versnelling. Als dus de massa toeneemt heb je meer kracht nodig om op te trekken. Stel je even voor dat je een bakfiets fietst met wel of niet een kind in de bakfiets, dat languit ligt zodat het geen extra luchtweerstand geeft. Kost het jou niet meer moeite om de fiets mét kind te vervoeren? Of stiekem toch wel? Ik zou je wel eens op een vlakke weg willen zien fietsen met een stapel stoeptegels in de bakfiets en dan nog zien beweren dat meer massa geen extra energie (=brandstof) kost.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Bastiaan: Ja optrekken kost meer brandstof...vaart minderen maakt dat je LANGER gasloos kunt uitrollen. Qua energie compenseert dat dus.
Alleen als je dat extra verbruik bij optrekken compenseert door extra de atmosfeer te verwarmen met extra gebruik (misbruik?) van het rempedaal...zie mijn opmerking over sportief rijden...heb je gelijk dat je bij file en stads rijden meer zal verbruiken met een extra persoon in de auto. En je bakfiets voorbeeld: Nee dat kost mij op vlakke weg geen/nauwelijks extra energie. Dat kind in die bakfiets. Stenen gaan ook makkelijk als ie eenmaal rolt. Verder is de bakfiets een incorrecte vergelijking...de bakfiets krijgt geen kleiner frontaal oppervlak (geen vering) en rijdt te langzaam waardoor het voornaamste winstpunt wegvalt, de meetbaar lagere luchtweerstand.
(denk aan mythbusters die met te lage snelheid gingen uitzoeken of je airco aan moest zetten of alle ramen open.
Bij lage snelheid is ramen open voordeliger, bij hogere snelheid airco)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Etab Daarmee is het nieuwe rijden toch juist bevestigd als effectief?
Overigens, voor iemand die oplettend rijdt en goed vooruitkijkt zul je merken dat je heel veel kunt uitrollen ipv remmen...en zoals je zelf al constateert ben je dan per saldo sneller en zuiniger op je bestemming. ps Vertel mij verder niets over zuinig rijden....ik heb de finale "de zuinigste rijder" gehaald. (2008, uitgeschreven door senternovem) Voor het bereiken daarvan bleek de grens te zijn ruim 35% minder verbruik dan de ece norm van je auto. In andere woorden: 1 op 30,5 met een golf tdi over langere afstand gemiddeld halen. (ece norm 1 op 20)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat jij zegt, reinier, is dat het niet uit maakt of (bijv.) de VW slowmotion dus 900kg of 1200 kg weegt... Dat zullen de ingenieurs daar niet met je eens zijn vrees ik...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@frankies Zolang ik met een VW 1.9 tdi 1 op 30 kan rijden, iets wat de met de meeste lichtere auto's ook slechts met moeite haalbaar, is dat toch wel het bewijs van mijn gelijk...en inderdaad: Het maakt voor het rijden (zolang je niet remt) inderdaad maar weinig uit of de auto zwaarder of lichter is.
Hoe zou het toch komen dat een vw variant 1 op 20 officieel rijdt en de 400 kg zwaardere passat (zelfde motor) of audi ook 1 op 20 te rijden is?
Zolang de luchtweerstand (frontaal oppervlak * cw) maar hetzelfde is en de banden spanning aan het gewicht is aangepast. Slechts remacties geven bij een zwaardere auto meer warmte af, dus meer verlies en daarmee brandstof verspilling.
met alles dat je de auto meer belast word de weerstand hoger en verbruikt hij meer brandstof
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit kan echt niet zo heel erg veel schelen. Waarschijnlijk heb je gewoon een collega die geld van je af wil troggelen. Ik denk dat dit ongeveer 1/4 liter benzine extra is per week.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou jouw theorie ook eens uitproberen op een buschauffeur of een treinconducteur.. "Ja maar mijnheer, u rijdt hier toch... Dan hoef ik toch niet te betalen...?"
Ik denk dat het ook niet alleen de benzine is, maar ook de slijtage aan de auto. 70 kilo meer in de auto, betekent meer slijtage aan de remmen, de banden etc.
Overigens vraag ik mij af of jij werkelijk niemand iets in rekening zal brengen als je zelf een auto hebt. Jij betaalt dan ook de wegenbelasting, verzekering en diesel en onderhoud... En een ander maar leuk profiteren zeker...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij snap jij het leven niet helemaal