Moet ik deze rekening betalen? Zie uitleg.

Ik heb in juli mijn vorige auto ter reparatie naar een dealer gebracht. Ik wilde de auto verkopen, maar het motormanagemant lampje brandde en dat wilde ik uit hebben zodat ik de auto fatsoenlijk kon verkopen of inruilen. Ik heb erbij vermeld dat het me niet teveel moest kosten en dat ik in principe maximaal 200 euro wilde uitgeven.
Toen ik na mijn werk de auto op wilde halen was deze echter nog niet klaar. Ze hadden een sensor eruit gehaald en getest, maar deze bleek niet kapot. Toen ze de sensor terug wilden plaatsen kregen ze hem niet meer erin en hebben ze allerlei toeren moeten uithalen om deze uiteindelijk weer terug geplaatst te krijgen.
De volgende dag kon ik mijn auto dan ophalen, maar de rekening was nog niet klaar. Het lampje was uit, maar na een uur brandde die weer. Ik ben er mee terug geweest, maar er werd mij gezegd dat ze er vanwege de kosten, niet meer aan konden doen. Na ongeveer 1,5 maand kreeg ik de rekening thuis gestuurd. Een rekening van 400 euro.
Wat kan ik nu doen? Moet ik deze rekening nu betalen? Wat zijn andere stappen die ik nog kan ondernemen. De auto heb ik overigens niet meer. Die heb ik ingeruild, met het brandend storingslampje.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
4.8K

Het beste antwoord

Wat een lastige situatie joh. Ik zou de rekening niet zomaar betalen maar een gesprek aangaan met de garage en uitleggen waarom je het met de rekening niet eens bent. Zelf heb ik een keer in precies dezelfde situatie gezeten. Het mankement zou voor €25 verholpen worden want het was een kleinigheidje. Ik raakte met de man in geprek en vertelde dat ik beslist niet meer wilde betalen omdat ik de auto wilde inruilen. Uiteindelijk kreeg ik een rekening van €175. Omdat ik er al heel lang kom en keurig mijn rekeningen betaal vond ik dat ik er iets mee moest doen. Eerst was ie natuurlijk niet al te happig maar ik heb op een keurige manier voet bij stuk gehouden en vlagen uit ons gesprek naar boven gehaald. Ja en toen wist ie het weer en kon hij niet anders dan crediteren...

Weet je, juridisch gezien zal het misschien lastig zijn (en voor €400 wil je waarschijnlijk niet jaren in rechtzaken zitten) maar voor je eigen gevoel moet je wel contact opnemen met de garage, anders gaat het wel heel gemakkelijk en kunnen ze volgende keer weet ik wat op de rekening zetten. Het is prima te laten weten dat je een kritische klant bent!

Veel succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Het feit dat ze na anderhalve maand pas aankomen met een rekening is erg raar. Ik heb uit eigen ervaring de rekening direct bij het ophalen van mijn auto, of maximaal 1 week daarna (reden hiervoor is vertraging door TNT o.i.d.)

In principe moet een rekening zo zijn gemaakt lijkt me.

Hoe dan ook, vraag ik me af wat je met de dealer hebt afgesproken. Indien je mondeling bent overeen gekomen dat het maximaal €200,- mocht kosten, dient hij zich er in principe aan te houden.

(Ikzelf heb een vergelijkend probleem gehad, waar het eigenlijk €40 euro zou kosten, echter deden ze er 2,5x zo lang over doordat ze een fout hadden gemaakt, ze waren zo netjes mij toch maar €40,- te laten betalen.)

Indien je niets zwart op wit hebt, lijkt het me echter erg lastig om de rekening te negeren, of maar maximaal €200,- ervoor te betalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het vooral zuur dat ik ergens voor moet betalen terwijl er niks is gerepareerd. Ik bedoel ik breng de auto ter reparatie. Ik krijg de auto uiteindelijk in dezelfde staat terug. En ik moet 400 euro betalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is ook heel vervelend. Echter gebeurt dit wel vaker. Ze lezen je auto uit en schakelen 1 sensor aan of uit en je probleem is opgelost. Vragen ze ook snel €50,- voor. Ik denk echter dat 90% van jou kosten in uren zit. Ze zijn er gewoon een uurtje of 8-9 mee bezig geweest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Balen joh! Ik heb meermaals hetzelfde meegemaakt. Het lijken af en toe wel schurken. Ja, de klant mag het risico dragen dat het tegenvalt.. aan m'n hoela! Voor een afgesproken bedrag de klus doen en het niet eens fixen=schoolgeld monteur terughalen. Ook bespottelijk dat ze geen coulance tonen! Maar wat nog niet is, kan nog komen. Probeer de tactiek van Mug hieronder, die spreekt mijn althans het meeste aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bartmill, het werkplaatstarief van vandaan de dag ligt niet meer op €50/uur, was het maar zo. €90 komt meer in de buurt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mondelinge overeenkomst is eveneens rechtsgeldig.
Zonder meer niet betalen geeft alleen maar nog meer problemen, je zou met de garage in gesprek kunnen gaan om te kijken of ze nog van die afspraak weten en dan samen tot een oplossing gaan komen.

Het feit dat jij opdracht hebt gegeven tot een onderzoek is niet aan te tornen, dat het onderzoek duurder uitvalt door een mankement dat verholpen moet worden is ook te begrijpen en in principe ben je verplicht om die kosten te betalen, duidelijk moet dan wel zijn dat de extra kosten voortvloeien uit een gebrek aan de auto en niet door verkeerd handelen van een monteur.

Mocht de garage niet in gesprek willen gaan kan je een klacht indienen bij de organisatie waarbij de garage is aangesloten (BOVAG, dealernetwerk).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Probleem is natuurlijk dat ze aan jouw auto wel degelijk werk hebben verricht, zelfs al heeft dat niet het gewenste resultaat opgeleverd. De vraag is natuurlijk wie het risico moet lopen. Ik zou zeggen dat de automonteur zich niet heeft verplicht om het voor 200,- op te lossen (resultaatverplichting), wel te kijken naar een oplossing met hun kennis en kunde (inspanningsverplichting). Bovendien heb je grenzen aangegeven. Ik heb wel de indruk dat ze er lang en goed naar gekeken hebben (helaas is met de moderne elektronica niet allen binnen afzienbare tijd op te lossen). Daar moet je ze dus voor betalen. Maar niet buiten de afgesproken grenzen.
Ik heb ook een keer een rekening gehad die veel hoger uitviel dan afgesproken (stucwerk). Ik heb toen het afgesproken bedrag overgemaakt en tegelijkertijd een brief gestuurd met daarin een uitleg dat er meer gedeclareerd was dan afgesproken. Boze stucadoor aan de telefoon die zei dat het ze veel meer tijd en materiaal had gekost. Ik heb hem uitgelegd dat dat niet mijn probleem was. Hij had de muur gezien en op basis van zijn deskundigheid een inschatting gemaakt. Hij was woest en dreigde met een rechtszaak. Daarna heel lang niets meer gehoord en aan het einde van het jaar volgde. Creditnota voor het verschil. Zijn boekhouder wilde het jaar kennelijk netjes afsluiten.

Toegevoegd na 3 minuten:
Dus: 200,- betalen en een brief sturen waarin je uitlegt dat je op basis van de afspraken niet meer betaalt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
ik denk dat je bent genaaid, gewoon 200 euro lappen zoals afgesproken.
ze hebben de storing ook nog eens niet verholpen, en de rekening veel te laat gestuurd.
dus als je die 200 euro betaald hebben ze niks te zeggen, van mij persoonlijk kregen ze nop, en moesten ze maar bewijzen dat ze hem gerepareerd hadden, niet gemaakt, geen vergoeding daarvoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Normaliter moet je 'meerwerk' altijd betalen.

Wat zijn jouw rechten;

De uitvoerder moet jou eerst toestemming vragen voordat hij het meerwerk doet, want jij moet het betalen.
Je hebt ook recht op een gespecificeerde rekening van de extra kosten. Hierop staan alle kosten apart beschreven.
Heeft de uitvoerder je van tevoren niet verteld over het meerwerk? Zegt hij het pas achteraf, dan hoef je de extra kosten niet te betalen. Overleg dat met de uitvoerder.
Had de uitvoerder de extra kosten wel kunnen verwachten? Dan hoef je de extra kosten ook niet te betalen. De uitvoerder had dat moeten zien toen hij begon met het werk.
Is er een richtprijs afgesproken? Dan mag deze niet meer dan 10% hoger worden. dat mag alleen als de uitvoerder dat op tijd heeft laten weten én jij akkoord bent gegaan.

http://www.consuwijzer.nl/Voorbeeldbrieven/Voorbeeldbrieven_Dienstverlening/Voorbeeldbrief_Klacht_aan_dienstverlener_of_aannemer_over_de_hoogte_van_de_rekening

Hierboven een voorbeeldbrief zoals je hemzou kunnen versturen. Op deze site staan nog meer handige tips en regels zoals ze gelden voor de consument.
12 jaar geleden
Een mondelinge overeenkomst is voor de wet net zo geldig als een schriftelijke. Wat je juridisch gezien legaal kan doen is het volgende:

Betaal 200 euro en niet meer. Wanneer ze dat niet pikken is het enige wat je ze kunnen doen je voor de civiele rechtbank slepen. De rechter zal oordelen dat de mondelinge overeenkomst geldig is en je hoeft niets meer te betalen (ook de proceskosten niet.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vooraf is een bedrag afgesproken met jou van 200 Euro. je hebt dat in ieder geval aangegeven. Als zij vóór het repareren jou niet dat juiste bedrag hebben doorgegeven in overleg met jou dan moet je daar onderuity kunnen komen.
Om te beginnen kun je Sociaal raadlieden vragen wat de verdere stappen zijn en hoe dat nu precies zit met die betaling. Er zit er altijd wel een in je buurt (www.sociaalraadslieden.nl). Wel vreemd dat je zo laat pas een rekening krijgt. Dit klopt niet hoor.

Maar mocht je gerechtelijke stappen moeten nemen dan weet ik nog zo net niet of dat rendabel is. Het gaat om een niet zo heel hoog bedrag en eigen onkosten heb je dan toch, omdat je een baan hebt sowieso. Vraag is ook wil je al dat gedoe er bovenop. Want het is jouw woord tegen dat van hen. Als jij zwart op wit niks op papier hebt verder, heb je eigenlijk geen poot om op te staan dus, das vaak hoe het gaat.

Maar als er al een tussenweg is, dan weten de sociaal raadlieden dat zeker wel. en die zijn in ieder geval gratis.