Waarom mag je tijdens het rijden niet even op je telefoon kijken maar wel op je navigatie?

Toegevoegd na 17 minuten:
Met naar je telefoon kijken bedoel ik dat je hem ook in je hand hebt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
3.2K

Antwoorden (5)

Tegenwoordig mag je ook niet meer op je navigatie kijken. Je mag nog wel wisselen van radiozender. Ook dat is erg gevaarlijk. Waarom dat wel mag... Geen idee :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je niet op je navigatie mag kijken zouden ze t toch niet verkopen :p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar heb je een punt.. Maar als echt niemand op z'n telefoon mocht kijken bestonden er ook geen carkits :) Excuses voor mijn antwoord (niet goed opgelet)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tank joeeee @humanbeing (op z'n meneer chungs)
Omdat je dan je mobiel in jouw hand hebt en oa daardoor 1 hand aan stuur, een navigatie heb je niet in de hand
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je mag best even op je mobieltje kijken. Als dat ding vastgeklemd zit op je dashboard, of naast je op een stoel ligt, kun je geen boete krijgen als je er even naar kijkt. Je mag ook naar je navigatiesysteem kijken, naar je radio, of naar je klokje.

Het probleem komt pas als je je mobieltje vast gaat houden. Dàn kun je een een boete krijgen. Het is dus niet alleen bellen dat verboden is, maar ook nummers kiezen, sms'en of berichtjes lezen, zodra je dat ding in je hand houdt.

Toegevoegd na 26 minuten:
N.a.v. de uitbreiding van je vraag. Als je je telefoon in je hand hebt, dan "houd je 'm vast". De wet is heel duidelijk; je mag je telefoon niet vasthouden.

"Telefoon niet vasthouden tijdens het rijden.

U mag een mobiele telefoon niet vasthouden (handheld bellen) tijdens het besturen van een motorvoertuig, bromfiets, snorfiets of gehandicaptenvoertuig met een motor. Ook niet voor het versturen of lezen van sms-berichten of het opzoeken of opslaan van een telefoonnummer. Het klemmen van de telefoon tussen uw oor en schouder is ook verboden. "
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/verkeersveiligheid/vraag-en-antwoord/mag-ik-mobiel-bellen-tijdens-het-besturen-van-een-voertuig.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat om "het bedienen" van een toestel, ongeacht wat dat toestel is. Je mag je navigatie instellen vóórdat je gaat rijden, tijdens het rijden mag je er alleen nog naar kijken. Je mag er dus niet meer aankomen, want dat is "bediening van" het toestel.

Jij mag best even naar je telefoon kijken als je onderweg een gebeld wordt. Gebruik je een headset, dan mag je de oproep ook beantwoorden. Maar wanneer je smsje ontvangt, mag je dat niet lezen. Daarvoor moet je je telefoon bedienen: scherm ontgrendelen, Berichten openen, nieuw bericht openen... allemaal handelingen waarbij je je toestel bedient dus.

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb uitgelegd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, een navigatieapparaat mag je best opnieuw instellen tijdens het rijden, je mag geen telefoon 'vasthouden' dat is het hoofdelement van het wetsartikel over mobiele telefoons in de auto (als bestuurder van die auto). Het is natuurlijk niet verstandig om je aandacht bij het opnieuw instellen van je navigatiesysteem te hebben en je zou op basis van artikel 5 wegenverkeerswet kunnen worden aangepakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zag het nog geen maand geleden bij het programma Wegmisbruikers. Daar was iemand (van de politie?) die dat vertelde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk dan voor de grap even naar de rijksoverheidslink die Mesher in zijn antwoord plaatst: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/verkeersveiligheid/vraag-en-antwoord/mag-ik-mobiel-bellen-tijdens-het-besturen-van-een-voertuig.html Daar staat het (weliswaar wat summier) toch echt niet bij.
En even een voorbeeld uit de praktijk van hedenmiddag : ik rij met een leerling die volgende week moet afrijden op een lange rechte 70 km weg. De leerling kijkt naar de informatie op het navigatie scherm en ziet daardoor volledig een rood verkeerslicht over het hoofd. Probeer je nu eens voor te stellen dat een pas-geslaagde 'stiekem' met de telefoon op schoot een sms-je probeert te lezen...
Toch zou het een rare boel langs de weg worden, als iedereen die zijn navigatie op nieuw instelt of een sms leest/schrijft ofzo zijn auto stil zou zetten langs de kant van de weg. Als iedereen dat gaat doen, komen we echt parkeerplaatsen te kort, vooral in de stad.... Of je doet de manier zoals we hier in Adam-west veel zien : hier moet ik zijn, dus hier stop ik! Al is het maar om even 'Salam' of 'hallo' te roepen naar een ander....