Wat word er bedoeld met airco afpersen?

Zoals de vraag zegt, wat is een airco afpersen? Gaat hier om een airco van een auto

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
4.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heeft niet met chantage te maken.

Het beste antwoord

Het koelsysteem van een airco werkt met een vloeistof die op één plaats verdampt en daardoor warmte opneemt, en als gas op een andere plaats weer condenseert en daardoor de opgenomen warmte weer afstaat.
Het transport binnen de leidingen van de airco wordt door een compressor in stand gehouden.
Het gesloten vloeistof/gas systeem met compressor moet dus beslist lekvrij zijn om te voorkomen dat je de vloeistof/gas kwijt raakt.
Voor het testen op lekkage wordt het systeem bij de vulnippel op extra druk gebracht om te controleren.
Deze handeling noemt men dus "afpersen"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als vermoed wordt dat een aircosysteem lekt, dan wordt deze niet afgeperst, maar leeggehaald en vacuum gezogen. Het systeem mag geen vacuum verliezen gedurende de testtijd. Verliest het systeem wél vacuum, dan wordt het gevuld met toevoeging van een fluorescerende stof, zodat m.b.v. eenspeciale lamp kan worden vastgesteld wáár het lek zich bevindt.
Dit is tenminste de testprocedure zoals ze bij mijn werkgever wordt toegepast.
jc54
12 jaar geleden
Door het inspuiten van speciale kleurstof in het koelsysteem van de airco (soms standaard ingebracht door de fabrikant) kun je zo het lekken van het Freon koudemiddel opsporen met een UV lamp.

Na de reparatie wordt het systeem vacuüm gezogen en een drukmeter aangesloten. Zakt de druk vrij snel weg dan duidt dit er op dat er b.v. een O-ring is vergeten bij de montage van het onderdeel wat vervangen is. Dat scheelt weer onnodig Freon laten ontsnappen in de atmosfeer.