Hoe weet je of je bij vorst je autoruiten de volgende dag moet krabben?

Vaak dan vriest het, maar dan hoef je niet te krabben. Hoe komt het dat je de ene keer wel moet krabben en de andere keer niet?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
32K

Het beste antwoord

Dat je soms wel en soms niet moet krabben, hangt voornamelijk van twee dingen af.

Ten eerste de luchtvochtigheid. Hoe vochtiger de lucht, hoe meer van dat vocht er bij vorst zal neerslaan op het koudste oppervlak - en dat is je autoruit.

In Nederland is het de eerste helft van de winter vaak erg vochtig. Dan zul je dus vrij vaak moeten krabben. De tweede helft van de winter, zeg maar vanaf half januari, is de lucht over het algemeen droger. Bij dezelfde vorst zul je dus minder snel hoeven krabben.

Bij een lange vorstperiode verdwijnt het vocht uit de lucht. Aan het begin van zo'n periode zul je dus eerder moeten krabben dan aan het einde.

Het tweede is de plek waar je je auto parkeert. De ruit bevriest door uitstraling naar de heldere (dus ijzig koude) hemel. Daardoor bevriest de voorruit, die het meest horizontaal ligt, eerder dan de achterruit, die al wat rechterop staat. De zijruiten bevriezen het laatst.

Of een ruit bevriest, hangt er in feite vanaf hoeveel koude hemel vanuit het gezichtspunt van de ruit zichtbaar is. De voorruit ziet meer hemel dan de zijruit.

Parkeer je je auto langs de rand van de straat, zeg maar in de rijrichting, dan zien de zijruiten aan de straatkant meer hemel dan de zijruiten aan de huizenkant. Als de zijruiten dan bevriezen, dan zullen de zijruiten aan de straatkant het eerst bevriezen.

Dat is de reden dat het helpt om je auto in een smal steegje te parkeren, of onder een carport, of onder een grote boom. De ruiten zien dan minder hemel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Luchtvochtigheid. Als de luchtvochtigheid hoog is slaat de condens neer op je ruiten. Zijn je ruiten kouder dan 0 gr C dan bevriest het.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als de lucht droog is dan heb je geen condensvorming.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het een droge nacht (weinig luchtvochtigheid ) is, zul je niet hoeven krabben maar in het andere geval dus wel! Je kunt het ook achterwege laten,maar dan zijn de eventuele gevolgen voor jou.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gaat er om of je auto kouder is dan de lucht. Het is namelijk zo, dat als je auto kouder is dan de lucht dat dan vocht condenseert op je auto. Als je auto warmer is dan de lucht, gebeurt dat niet. En als de auto even warm is als de lucht, gebeurt dat ook niet.

In principe bevat lucht altijd vocht. Maar hoe kouder de lucht, hoe minder vocht het kan bevatten. Een vuistregel hiervoor is: 7graden minder betekent nog maar maximaal de helft van het vocht wat er in kan zitten.
Als je dus lucht hebt van -1 graad Celsius, en een auto van -3 graden Celsius, dan koelt de lucht vlak bij de auto een paar graden af waardoor er minder vocht in kan zitten, en dat vocht slaat dan neer op de auto. Maar omdat het -3 graden is, bevriest het meteen. En dan moet je krabben.

Onder een carport is de auto altijd wat beschut, dus net een paar graden warmer dan de lucht. Daar hoef je dus niet te krabben.
itsme
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed uitgelegd +1
Er is een wet, die kennen we van de middelbare school en dat heet het beginsel van Watt... En die zegt dat in een omgeving daar de condens neerslaat daar waar het het koudst is...

Dus als er door het kouder worden minder water in de lucht opgelost kan blijven, dan moet er ergens condens optreden... Is het koudste punt je auto ÉN er is een afname van temperatuur, dan is de auto de klos en slaat de condens neer op de auto... Is vervolgens de temperatuur onder nul, dan zal de condens bevriezen en dat noemen we "Krabben"...

Is de auto niet het koudste punt dan zal de auto bespaard blijven van condens cq ijs op de ruiten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, dat Biertje;

Veel is al genoemd, komt nog een factor bij: de windrichting. Ik heb de ervaring als mijn auto met de neus in de wind staat dat de voorruit dan eerder dichtvriest. Als de (koude) wind op de achterkant staat is er kennelijk een luwte bij de voorruit die dit ietwat tegenhoudt. Sinds mijn auto dicht tegen het huis aan beschut kan worden geparkeerd heb ik niet meer hoeven krabben. Een electrisch verwarmde voorruit is ook ideaal....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij bewolkte lucht hoef je meestal niet te krabben; bij een heldere sterrenhemel is het mis