Kan je winterbanden met een iets andere maat omzetten? (zie uitleg)

Ik heb vd zomer een nieuwe auto gekocht met bandenmaat 185/65. Nu heb ik nog goede winterbanden (van vorige auto) met maat 185/60. Kunnen deze nu ook gebruikt worden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's

Antwoorden (3)

Als het dezelfde velgmaat is in inch dan kan het geen kwaad alleen je snelheidsmeter klopt niet meer. (of juist wel)
Daarnaast moet wel de loadindex hetzelfde zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vermoedelijk gaat om hier om 14 inch. Er is dan sprake van een verschil in de afrolmtrek van -3,1 procent. Wat ons betreft is een acceptabele afwijking -2,0% tot + 1,5%.
Deze maat is niet onze aanbeveling maar wettelijk geen probleem. Ook niet wat betreft de verkeersveiligheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan mij vergissen maar als je van 65 (hoogte van de band) naar 60 gaat komt de auto lager bij de grond te staan. Niet meteen ideaal als je naar de sneeuw gaat.
Eric