Klopt het dat bepaalde DAF auto's evenhard achteruit kunnen rijden als vooruit, en zoja hoe?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
8.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er bestonden ook achteruitrij snelheidsraces voor dafjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja, geweldig!

Antwoorden (5)

Ja dat klopt en dat komt door de schakelbak een zogenaamde variomatic.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De variomatic is juist géén schakelbak, het is een automatische transmissie met traploze versnelling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja maar ik kwam niet op het woord versnellingsbak haha
ja dat klopt, de versnellingsbak van zon dafje is te vergelijken met een scooter, alleen het dafje kan voor en achteruit schakelen met dezelfde versnelling en dus snelheid
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In Eindhoven bij het DAF Museum, kan je zien hoe dat deze Variomatic werkt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het antwoord blijft ja.

Echter tot tegenstelling van wat vorige schrijvers antwoorden hebben deze auto's geen versnellingsbak maar een variomatic.

Een samenstelling van v snaren en snaarwielen.

De snaarwielen bewegen zich door middel van centrifugaalkracht in en uit elkaar.

De snelheid van de auto is dus geheel afhankelijk van het toerental van de motor, dit bij zowel vooruit rijden als achteruit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een DAF heeft, door de Variomatic, in principe een oneindig aantal versnellingen. Deze werken zowel voor- als achteruit dus ja, een DAF kon achteruit net zo hard als vooruit. In de jaren '70 waren er op de televisie kampioenschappen achteruitrijden met Dafjes te zien.