Is het legaal om de vermogen van je auto te verhogen?

Hoeveel procent mag je de vermogen van je auto verhogen voor dat je het moet laten herkeuren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
17.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik dacht 40%. Het aantal cylinders moet sowieso gelijk blijven.

Het beste antwoord

Het i.d.d. niet toegestaan, om zonder herkeuring van de RDW, iets aan jou voertuig te veranderen.
Zelfs een bredere band monteren is in wezen al in strijd met de regels als je dit ongekeurd doet.
In de praktijk zul je hier niet veel van merken, kleine veranderingen worden doorgaans door de vingers gezien (zowel politie als APK keuring)
Als je het motorblok van jou auto verwisseld moet je eigenlijk dit ook laten keuren omdat motor nummer en chassis nummer niet meer met elkaar overeenkomen.
Als de RDW een kenteken afgeeft zijn alle gegevens bekend en in die configuratie is het voertuig toegelaten voor de openbare weg, op het moment dat je daar iets aan wijzigt moet de RDW hiervan op de hoogte zijn (zij passen dit dan aan in hun systeem) mits het goedgekeurd word.

Zelfs als je jou voertuig een andere kleur geeft, dien je dit te melden.

Bij de moderne auto's is vermogen verhogen door chiptuning vrij gebruikelijk en gemakkelijk. Houd er echter rekening mee dat dit altijd ten kosten gaat van andere zaken (levensduur motor of brandstofgebruik) Ook kan jou fabrieksgarantie komen te vervallen als je chiptuning toepast.
Als je een wat oudere auto hebt zal van een chiptuning niemand wakker liggen........maar officieel mag het niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi onderbouwd antwoord. +1

Andere antwoorden (3)

Je mag dat onbeperkt doen,als het je eigen auto is,en als je d.m.v een andere motor niet het aantal cilinders veranderd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je mag het niet onbeperkt doen. Ouders van iemand (iemand die omkwam bij een verkeersongeluk) die een vet opgevoerde auto had, klaagden de verkoper aan en de verkoper werd gestraft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat het toegestaan is om het vermogen onbeperkt te verhogen
Neen, dit is zeker niet legaal omdat jouw voertuig niet meer aan het type goedkeuring voldoet waarvoor een kenteken is afgegeven. Procentueel valt er m.i. niets over te zeggen omdat je je auto bij de RDW moet aanbieden voor herkeuring om reden dat de specificaties gewijzigd zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik dacht dat je het vermogen wel mocht verhogen maar als het boven een x aantal procent meer word, dat je het moest laten herkeuren dij de RDW.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij (chip)tuning wordt behoudens het elektronische gedeelte geen wijzigingen in de specificaties aangebracht. Het aantal procenten is mij niet bekend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat hier inderdaad om chiptuning. Dit zal de vermogen met ongeveer 30% verhogen.
Wat al geschreven ,er wordtnietzo opgelet !maar pas op met auto's met lage wegen belasting , ja de uit stoot moet conform specificatie 's blijven ,anders wordt de belasting boos .